Wednesday, December 26, 2007

بزاكر ازاى .. اعلى افتكاسات ..!!


مساء الخير .. حبايبى الحلويين. واخواتى الكبار والزوغننين :
.
كنت قاعده بخيط كوم عمك عماد .. وسمعت صويييييييت جاى م ناحيتكم
.
كان ف حاجه ان شاء الللللللللللللللللللللللللله ...
اه دى سمسمه كانت بتزاكر بس ...
.
جه ع بالى وانا قاعده بزاكر .. ونظرا انى بزاكر وكما يقول الاخرين بغرابه شديده
.
لا تتماشى قطعا ومستقطعا مع برستيج طبيبه مثلى ال طبيه ال
.
ولا يتماشى مع مستوايا العقلى ... ولا
.
يتماشى اصلا انه اسلوب ينجح اخر السنه م اصله
.
معرفش هما م فين جالهم ان عندى مستوى عقلى م اساسه ..
.

بس هما اللى بيقولوا
.
فحبيت كل واحد يقولنا بيزاكر ازاى
.
وانا هقلكم انا بزاكر ازاى ... بس م غير ماحد يتريق
..
انا عندى وضعيتين للمزاكره
...
اول وضعيه هى اول 3 ساعات بزاكرهم ... ودول بيكونوا ع الكمبيوتر
.
الكمبيوتر مفتوح ... مستلقيه ع الكرسى ورجلى ع التربيزه ف وش الجهاز
..
وسعد الصوغير شغال .. والعنب العنب العنببب تيراراررررررر ..
.
والكتاب ع رجلى .. ع رجلى اللى فيهم صوابع هههههه اسمه ايه كف رجلى يعنى
.
هههههههههههههه ع ال foot يعنى .. والسماعات ف ودانى .. وزاقه الكرسى بضهرى زنقاه ف الحيطه

وطبق الموز ع ايدى اليمين ... والسودانى ع ايدى الشمال ..
.
مفيش سودانى مش مشكله
بس لازم يكون ف موز
.
.. والنداره ف وشى .
.
وبزاكر بعنيا .. واكل باديا .. واقلب الكتاب برجلى .. واسمع بودانى
.
كل اللى بيشوفنى بزاكر كده ... هيتفرس ويعرف بفهم ولا بزاكر كده اصلا ازاى
...
بعد ال 3 ساعات دول ..
.
نيجى لساعة التسميع
ودى بتكون ع السبوره الفورميكا بالقلام ...
.
اه اومال ايه ده انا عامله فصل ف اوضتى ههههههه
.
وبعدها تيجى ساعه ونص تحت الباطنيه ..
.

اغمض عينى واتصور شكل الصفحات والكلام فيها واسمع ف مخى
.
ساعه ونص م الريلكسيشن التااام .. وبتكون ع انغام ام كلثوم دايما
.
تخيلوا سعد الصوغير وبعده ام كلثوم هههه بعمل ارتجاج لمخى يعنى
.
يتخللها بعض السرحان ... هنتغدى ايه بكره
...
الدكتور هيدينا كام صفحه بكره
...
العربيه اللى شوفتها ف الباركينج النهارده كانت تجنن .. بس ماركتها غريبه
..
رباط التوتشى اتقطع ابقى اديه لماما .. وياترى هتشتمنى ولا ايه .. علشان دى سابع رباط يتغير
.
وف نهاية الساعه ونص دول بروح ف النوم م حيث لا أدرى
.
ويجى بابا يطفى النور الفجر لما يصحى
.
والصبح اسمع قصيدة .. لا لا .. لا تكذبى ..
.
انا دخلت لقيت النور شغال الفجر

نعم انا طفياه قبل ماانام يابابا
.
والله انا اللى طفيته الفجر
.
معلش يابابا خليها عليك
.
وعملتلكم رسم توضيحى كمان فوق علشان تستوعبوا الموقف
.
يلا كل نفر يقولنا ازاى بيزاكر ..
.
انا اعرف واحده مبتعرفش تزاكر الا وهى ممدده رجلها ف البانيو ف ميه دافيه
.
هو كده دايما العلماء اللى زى حلاتنا بيبقوا مبدعين ..
.

احم احم دمتم ع الف خير
.
ملحوظه ... محدش يقول ان الموضوع هايف .. بالعكس جربوا انتو تزاكروا بطريقتى
.
وانتوا بعون الله
.
مش هتشيلوا ااقل م تلات موااد
.
بالتوفيق


24 comments:

بنت الصالحين said...

يه ده والله عسل

هههههههههههههههههههههههه
اضحك الله سنك وجعلكى من المتفوقين
احم احم مش عارفه ازاى بس ربنا يكرمك

ههههههههههههههههههه

كنت بذاكر ازاى ؟؟؟؟

مش فاكره

بس اجمد حاجه بقى

كنت كتير بحب اشغل اى موتور جنبى
يزن يزن يزن لحد مانام



بس الطبيعى انى كنت بذاكر ع السرير دايما فى الشتا
اما فى الصيف فبرضه ع السرير
هههههههههههههههههههههه


لا طبعا مش موضوع هايف

بجد بجد اول زياره ليا لمدونتك وسعيده انى اول تعليق

مافيش حاجه ان شاء الله

دمتى وسلمت يمناكى

اما افتكر هاجى اقولك

السـيد شبـل said...

والله اكثر من رائع يا سمسمه ... ومش عارف ليه كل اللى ف طب وبيكونوا ناس بيفكروا وبيكتبوا دايما بيكونوا بعاد عن مجال الدراسه والمذاكره والصم .... طبعا انا اولهم واخرهم واوسطهم .... انا تقريبا لسه ما جبتشس الكتب لحد دلوقتى ...
المفيد ان انا بقالى مده مقريتش تدويناتك ... مجهودك اكثر من رائع " كلامك عن الانثى " قريته وعجبنى جدا وهو واقعى الى حد كبير والولاد كده برضه صدقينى و99% من الولاد هيعجبهم النوع ده ... اكيد ولد حمار وجوه القطيع مش هيختار بنت يكون ليها راى ....
قريت بتاع البنت جارتكم ... هى صدقينى كانت عايزة تعمل كده هى كانت عايزة تفك هى لم تختار الدين دى كانت بتمثل وجواها ضجر وضيق وده فى حد ذاته ضد الايمان ... الايمان عن قناعه هو المطلوب .... على فكره احسن انها عملت كده علشان تجرب المعصيه ولما تتقرص منها هتعرف ايه هو طعم الايمان والالتزام
....
عموما كل سنه وانتى طيبه وبخير وسعاده ...وعقبال مليون سنه بشرط انك تكونى سعيده فيهم

عصفور المدينة said...

لا هو انا مش حاعلق على المذاكرة انا بقى لي واحد صاحبي بيحب الموز جدا بيعلقه في المروحة في السقف

Empress appy said...

لا بجد انا حسيت انك بتوصفينى وانا بذاكر بس انا كنت اشطر منك بطفى النور قبل ماأنام بس انا كنت بسمع فى ورق مش صنبورة وبعدين كنت امله خطه جهنميه علشان افلت من عقاب النور خليت كهربائ وصل ليه المفتاح بتاع اللمبه بسلك طويل فيه مفتاح تانى حطيته جبن المخده اول ما احس بالنوم اطفى واهرب من كل القصايد اللى ماما وبابا هيسمعوها ليه الصبح

دكتور ماجيك said...

بتذاكرى 3 ساعات وراهم ساعة كل يوم

انتى بتطلعى الكام ع الدفعة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا عن نفسيى المذاكرة بتبقى فى موسم الامتحانات بس يعنى عندى امتحان فاينل باثولوجى كمان اسبوعين ابدا اشوف الكتاب بيتكلم عن ايه واقسمه على مثلا 11يوم من ال 14 واسيب 3 ايام للمراجعة وعلى فكرة انا جبت امتياز باثولوجى ازاى متساليش مع انى كنت سايب حوالى 5 شباتر فى الكتاب التانى معرفش عنوانهم ايه اساسا واللى يغيظ بقى ان الدكاترة بتوع الشفوى كانوا مبسوطين هما كمان منى مع انى دخلت ارخم لجنة مش عاوز اقول مين بس هما الاتنين اللى كل الدفعة كانت بتدعى انها متدخلهمش

انا عن نفسى ماشى بالطريقة دى وجع ساعة ولا كل ساعة هذاكر الشهرين بتوع الامتحانات مذاكرة جد وخلاص امتحانات الميد ترم بقى كنت بدخل انا وحظى بس كنت بخطط كويس يعنى اقعد ورا اشطر واحد فى صحابى كده يعنى مش عشان حاجة لا سمح الله بس انا لو موقفتش جنبه فى الاوقات الصعبة دى مين يقف جنبه

مطرح ما ترسى....دقلها said...

ما ينفعش اقول انا بذاكر ازاى ..
لأن ده سر رهيب وهكون مضطر اقتلك بعده..

انا اصلا لسة ما ذاكرتش فى الكلية لحد دلوقتى..
نفسى اذاكر والله..
لو حتى بذاكر بالفراولة مش الموز

موضوع رائع تحياتى

Dr.Mohammed Gohary said...

هههههههههههههههههههههه
لا خلاص مش قادر بجد

حلوه بتقلبي الكتاب برجلك دي

هههههههههههههههههههه
لا شديده

وموووووووز وبتاع الله يسهلو يا ستي

لا بس علي رأي د. ماجيك بتذاكري 3 ساعات وتراجعي ساعه علي الصمبورة وساعه ونص علي السرير بتفتكري شكل الصفحة وتسمعي علي نفسك
ليه وتقوليلي فاشله دانا اللي فاشل

انا اصلا اليوم ما بيفضليش فيه غير ساعتين بقضيهم نت ولا مذاكره ولا بطيخ بقضيها وربنا يسهلها فتره ما قبل الامتحانات موووت وخراب ديار

اما بالنسبه لطريقة مذاكرتي
انا بعذب نفسي غالبا بذاكر في اخر السنه يعني بيبقا الجو حار بشغل المروحة علي اعلي حاجه دي بتاع السقف
وبجيب مروحة تانيه في وشي
وبقعد بالفانله الحمالات واقضيها ظلمووووه القلب القاسي ظلمووووه


تحياااتي

واستمري واتحفينا
بوستاتك زي العسل

دكتور حر said...

على فكره بقى بعد قراءتي التدوينه دي
أقر ببعض الحقائق

أولا
انك بالشكل ده تبقى موس مذاكره

ثانيا
ان في غيرك كانو اقل من كده بكتير وعدوا وجامد كمان

ثالثا

فطست على روحي من الضحك لما قولتي
موز وسوداني

انت عارفه مين اللي بيحب الاتنين دول بالذات
هههههه
منك لله


رابعا
ربنا يوفقك وتتمي على خير ان شاء الله
قدرنا ومكتوب

د/اجدع بنوته said...

منورانى عاشقة الفردوس


ربنا يخليكى

لكن اول مره اسمع عن الموتور اللى بيزن ده


شكلك عبقريه زى حلاتنا

احم احم

د/اجدع بنوته said...

دكتور سيد
لا لا مينفعش الكلام ده
حضرتك علقت ع تلات بوستات ف كومينت واحده

ثرى ان ون
لوووولل

ميرسى جدا انك اولا قريت التلات بوستات

وانت طيب وبخير وسعاده

وكل كومينتك ف محله

د/اجدع بنوته said...

بابا عصفوررررر

يااه ع ايامكم كانت المزاكره جامده

ابويا كان بيزاكر ع لمبة جاز ,, لا حول الله

الحمدلله ع اختراع الكهربا ده والله

تحياتى بابا عصفور

د/اجدع بنوته said...

والله حلوه فكرة النور يبقى مفتاحه جنب السرير دى

جارى البحث ف امكانية تنفيذها

شكرا ... ااابى

د/اجدع بنوته said...

ماهو ده ياماجيك ف ايام الامتحانات برده

يعنى م اول شهر 3 كده

انا ازاكر م اول السنه


يالهوىىى م فين جالكم الانطباعى الغريب ده

وفعلا انك لمثل الصاحب الصحوب

ع وزن الصديق الصدوق

لازم طبعا تقف جنبه

ماتدورى ع حد ااقف انا كمان جنبه

ينوبك ثواب

اجري على الله said...

د/اجدع بنوته
صاحبة الافكار الجميله والمجنونه احياننا

اولا شكرا على زيارة حضرتك المتكرره لمدونتي وحقيقي ان رأيك يهمني جدا وزيارتك تسعدني جدا جدا

ثانيا:المذاكره لاصحاب المعالي طلاب الهندسه حاجه تانيه خصوصا بتوع البكالريوس لو لوقوا وقت بعد كم المحاضرات وامتحانات الشفوي والعملي وبالطبع السيد الاستاذ المشروع بتاع التخرج يبقى كرامه من ربنا

انا عن نفسي بذاكر على مكتبي تحت ضوء ابجورتي الدافء لاني لا استطيع ان اذاكر على سرير او و انا مضجع لاني بالتأكيد حناااااااااام
واوقات كنت بذاكر وانا واقف
ولكن ايام ماكان في رسم على اللوح
وبالطبع لا يمكن ان استغنى عن الكمبيوتر في احيان كثيره
ودي كانت طريقة مذاكرتي وبالهنا والشفا

تقبلي تحياتي
الشاعر بن هلال

د/اجدع بنوته said...

رهيبه رهيبه

ولا رهيبه مش رهيبه

بس بتهيالى المزاكره بالفراوله

مش هتبقى اطعم م المزاكره بالموز

تحياتشىىى

ارحمكم الله

د/اجدع بنوته said...

هههههههههههه

والله انا بالموضوع ده الناس كلها اخدت انطباع خاطىء عنى بالمره

ومنهم دكتور محمد الجوهرى

فاشل ايه بس

ياعم خليها ع الله

ياعزيزى كلنا فشله

ربك هو اللى بيسترها

د/اجدع بنوته said...

اقر واعترف ... لوول

لا موووس ولا حاجه

ايون انا م غيرى دول والحمدلله بعدى معاهم

القرود .... لووللل

ربنا يكرمك يادكتور محمد

د/اجدع بنوته said...

شاعرنا الكبير ..

مدونتك م المدونات الاساسيه اللى لازم اكون متبعاها

والا هيفوتنى كتير

ياعينى بتزاكر تحت حرارة لهب الاباجوره

والله حرام اللى بيتعمل فينا ده

الطلبه معذبون ف الارض

تقبلت تحياتك

فتقبل تحياتى

Desert cat said...

طريقة مذاكرتك فلة يا دوكتورة
انا خلصت من زمااان
بس على ما اتذكر كنت اقعد اذاكر واسمع على رجل البنطلون
واى حتة فاضيه فى الصفحة اكتب فيها حتة من اغنية بيت شعر
كنت بذاكر بذاكر يعنى
لدرجة انى كنت بدخل الامتحان وابقى خايفه انى اسيب الاسئلة واقعد اكتب اغانى
ربنا يوفقك واشوفك اكبر دكتورة فى الدنيا

Lobna Ahmed Nour said...

كدة اكيد

طرق مبتكرة في المذاكرة

واسكتش جميل بيوضح الفكرة

اما انا فطريقتي في المذاكرة تعتمد على الوقت يعني حسب حجم المادة
فيه مذاكرة اخر يوم ومذاكرة اخر ساعتين او حتى اخر ربع ساعة

غير ان فيه امتحانات باستعد لها بالنوم فقط .. تجنبا لفقدان الوعي في الامتحان

مدونتك جميلة جدا
سعدت برؤيتها

Anonymous said...

ههههههههههههههههههههههههههههههه

والله كان بودي اقولكم لما باذاكر باذاكر ازاي بس خايف عليكم

د/اجدع بنوته said...

قطه يامقطقطه

خلصتى طب امشى بقى .. انا بحقد ع اى حد خلص

اهىء اهىء

انا ممكن يطير منى حبر ع الهدوم اه

لكن اتعمد انا واكتب صعبه دى

وياترى موقف والدتك كان بيبقى ايه


بتعلقك مع البنطلون ع حبل الغسيل

منوررره يااقطه

د/اجدع بنوته said...

انا الامتحان الوحيد اللى استعدتله بالنوم كان امتحان السوق

لوووووووووول

انا الاسعد يايونيك

د/اجدع بنوته said...

نبيل انت بتزاكر م ورايا


متنقول ياعم هو سر حربى ..!!