Monday, December 17, 2007

لعنـة الكلـب





النهارده كان يوم ملعبك جدا ..

الحمدلله طبعا ع كل شىء ..

بس سبحان الله بيحصل يوم كده تحس انه جاى غلط ..

اللهم لااعتراض طبعا ..

وهذا اوضح مثال ع يوم معاكس بعضه ..

خرجت الصبح متأخره علشان عندنا دسكشن اضافى م 8 ل 9 ..

فخرجت 8 الا تلت والطريق بياخد نص ساعه

لقيت الحاج بيحط المفاتيح ف الكونتاكت ..

قلتلو صبح صبح يابابا .. انا مش ناويه اوصل ع الضهر خالص ..

فنزل وسوقت انا وع بركة الله .. ابويا وهو قاعد جنبى بحسه بيتلو اجزاء متعدده م القران

فمره اسمع منه ان جعلنا م بين ايديهم سدا (( ده شكلو بيدعى عليها يالهوى ))

ومره تتعالى شهاداته المتتاليه . اشهد ان لا االه الا الله

وبين الفنيه والفنيه و الاخرى ... اسمع .. لا حول ولاقوة الا بالله سترك يارب ..

ابص ع بابا الاقى جسمه كله بيتنفض ياعينى وخلاص حاسه ان قلبه هينط منه ف الدواسه ههههههههههههههههههههههه

ايه يابابا ف ايه .. هما قلولك هيعدموك امتى ..

بابا :: بصى قدامك وحياة ابوكى وخفى ع الاسفلت ياسمسمه شويه

انا :: ايه يابابا ف ايه مالك قلبك هينط م عنيك كده ..

بابا :: يابنتى احنا مبقلناش طالعين م البيت 5 دقايق ولهفنا نص الطريق اللى بناخده ف ربع ساعه

انا :: اللى حضرتك بتاخده ف ربع ساعه يابابا (( مفيش احسن م الاحترام ))

وف الوقت ده انا كنت فعلا هديت شويه وكان الساعه 8 الا 10 فعادى بقى

بابا :: مش عارف بس وانتى راجعه ابقى سوقى براحه لان حاسس ان ف حاجه هتحصل

((ع اساس يعنى ان بابا بينزل قبلى وانا بكمل للكليه وبرجع لوحدى او باخده معايا ))

انا :: احم احم يابابا .. طول مالواحد مع الله .. ربك هو اللى بيكرم

(( شوفتوا الدخله دى لبعث الطمأنينه طبعا ))

بابا :: ونعم بالله ...

ولسه بابا مكملش الجمله الا وهوووب ..

كلب قدامنا .. دهست الكلب .. البقاء لله

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بابا ببص لقيتو ف الكبوت هههههههه وانا ولاول مره اعرف ايه فايدة حزام الامان واشعر بيها جديا

انا كنت نتشت فرامل بس بعد ايه .. بعد منتقل الكلب الى رحمة ربه .. اقروله الفاتحه ياجماعه

لسه بابا بيبصلى قلتلو قولها قولها .. متوقفهاش ف زوك ده هتنط م لسانك اصلا

بكل حرقه ااااه ياحبيبى يابابا ... حسبى الله ونعم الوكيييييييييييل .. انتى ياهتموتينى ياهتشلينى

بيعجبنى ف بابا انه مؤمن اوى بأن ليا دور هام وان لم يكن الاهم ع الاطلاق ف حياته

.. طبعا الكلب والله مش ذنبى .. الكلب عدى وانا شيفاه بيعدى فجايه افاديه لقيت طياره جايه م ورايا

وياالزق في الميكروباص و يتقلب يااما اكل الكلب ..
والله لبرهه فكرت انى اقلبه لانه هواللى جاى يتجاوز سريع وشايف

انى داخله قدامه علشان افادى الكلب ..

بس ادركت ف نفس ذات البرهه ان ابويا لو شهد ع الموضوع ده ممكن روحه تطلع م قبل حتى منحك ف

الميكروباص ..
وف نفس ذات البرهه .. ايون هى نفس البرهه ربنا كان مبارك فيها..
قررت ان انا اضحى بالكلب

علشان انا وابويا وعربيتنا وكل اللى ف الميكروباص يعيشوا ..

وصلت الكليه طبعا وعليا كل علامات الحزن والاسى دى روح برده ياناس ..

ودخلت متأخره طبعا .. ده التطور الطبيعى اللى كان مفروض يحصل بعد اللى حصل ده كله

اطلع الكشكول علشان اكتب اللى الدكتور بيقوله ..

اوبااا م الاستعجال نسيت الكشكول ف العربيه وطلعت بالكتاب بس

حد يجيب ورقه ياجماعه ف الليله اللى مش باينلها ملامح دى ..

اطلع القلم .. انه يكتب .. حلف يمين تلاته ماهو كاتب .. مع انه لسه جواه حبر ..

حد يجيب قلم ياجماعه .. انا مش متفائله

خلصنا المحاضرات ونزلت وهووووووب ازازة ميه معدنيه م الدور التانى ف المستشفى وع دماغ مين

اكيد ع دماغى ماهى باينه يعنى ..

ابص فوق .. الاقى واحده عليها ابتسامه بلهاء .. معلش اصل الواد حدف الازازه

قلتلها ياستى ولايهمك هى جت عليكى يعنى
..
ببص ف الكتاب ملقتش الكارنيه .. الله الكارنيه وقع .. لا كارنيهك ياياسمين موقعش

اومال فين ياهند انا شوفتوا فوق جوا السكشن تقريبا نسيتى اصلا تحطيه ف الكتاب

طيب هطلع اجيبه انا واسبقونى اوك اوك ...

طلعت ف الاسانسير للدور الرابع .. وعند الدور التانى اعزائى القارئين .. الاسانسير علق

دقيقتين وانا متشعلقه ف الاسانسير عادى جدا .. بس كنت خلاص فقدت الامل

لدرجة انى فضلت واقفه جوا ومعملتش اى رأكشن

والله عايز يشتغل براحته هيحب يفضل كده از ات ول بى مبقتش فارقه سينا م سونيا ..

واشتغل طلعت فوق الراوند .. ادخل الاوضه ملقتش كارنيهات .. سالت الدكتور كان لسه فوق

بيلم اللاب توب بتاعه .. فقالى اه زميلتك اخدته .. زميلتى انهى يادكتور

حسيت انه ابدى علامات اندهاش وقرف ..

وفعلا معاه حق مش مدام ناهد السكرتيره هو علشان افتح معاه حوار وناخد وندى كده

فقلتلوا شكرا يادكتور ونزلت جرى ..

طبعا المرادى نزلت ع السلم .. ماهو لايلدغ المؤمن م اسانسرا مرتين

والاقى حد او واحده معرفش بس ف كمية دم ع السلم مريبه ...

تقريبا واحده كانت طالعه النسا وكان عندها نزيف

طيب واحده بالشكل تطلع ع السلم ليه بس ياربىىىى .. بس كانوا بينضفوا ف السلم

فضلت مستنيه دقيقتين لحد مخلصوا ونزلت ..

لقيت البنت اللى خدتلى الكارنيه مستنيانى تحت وبتدهولى قلتلها شكرا ياستى

وروحت واخده ديلى ف سنانى وجرى متصله ببابا قلتله تعالى خدنى انا عايزه اروح ..

انت خلصت شغل قالى اه قلتلوا تعالى بسرعه .. ف حجات غريبه بتحصلى ..

جت صاحبتى كان معاها الفلاشه بتاعى كانت وخداها تاخد م عليها حجات للرمد صور وكده

البنت :: سمسمه بجد انا اسفه جدا بس الفلاشهانا حطيتها ونقلت م عليه الحجات وفجاه مبقتش شغاله

انا طبعا وصلت الارض م الضحك .. ودى بتقلى انتى هبله يابنتى بقلك فلاشتك باظت

قلتلها هاتيها بس وانفدى بجلدك انتى قبل ميحصلك حاجه وانتى معايا .. اجرى

بابا جه وروحت ناطه ف العربيه وقلت الحمدلله .. وقبل البيت بعشر دقايق

العربيه وقفت هههههههههههه بابا نزل يشوف ف ايه وانا هموت م الضحك

ندهتله .. بابا تعالى مفيش بنزين هههههههه قالى ازاى قلتلوا تعالى اهو

قالى مش ممكن ده انا لا شوفت لمبه حمرا ولا احتياطى اشتغل ولا حاجه هههههههههه

قلتلوا بالشفا ههههههههههههههههههههههه

طبعا اتصرفنا وصلنا البيت بسلام .. طلعت دخلت الاوضه معرفتهاش

ايه ده ياماما ... اصلنا كنا بنضف النهارده .. العيد بقى كل سنه وانتى طيبه

انا سمعت نون الجماعه ف بنضف وحطيت ايدى ع قلبى

مين نضف اوضتى ياماما ..

ماما :: انا وام مصطفى

انا سمعت ام مصطفى ده م هنا وكان هيغمى عليا

وجريت ادور ف الكتب والادراج بتاعتى وانا بزعق انا قلت مليون مره محدش ينضف اوضتى

ولا يجى ناحية مكتبى

واللى كنت خايفه منه حصل ...

انا
انا
انا

اتجلبببببببت ... بكل اسى وحرقه طبعا

كان ف هنا 15 جنيه متنتورين بين الكتتب راحوا فين ..

ماما :: لا تعليق

قلتلها اخرجى بقى ياماما واقفلى الباب .. ومتدخليش الاوضه دى تانى لحد بعد بكره العصر

احتمال الاوضه تنفجر عما قريب

ده اللى حصلى م 8 صباحا لحد الان 4.15 دقيقه ..

ملحوظه :: الفلاشه فعلا مبتشتغلش .. ااااااااااااااه بقوه وبعنف

ملحوظه تانيه :: اللى حصل فيا ده كتير .. ااااع اهىء اهىء اهىء

ملحوظه كمان :: لعنة الكلب ده
طلعت جامده اوى يارجاله .. دى اجمد م لعنة الفراعنه

استودعكم الله ولو مكتبتش حاجه تانى لمدة اسبوع .. ابقوا تعالوا زورونى

ووزعوا ع روح الكلب .. عضم وبتيفور

سلاااام

18 comments:

السـيد شبـل said...

ايوه كده هو ده الكلام ... اول تعليق كعاده"باظت " ف التدوينه اللى قبل دى

والله العظيم نفس الموقف ده حصللى قبل كده..
كنت رايح اصلح العربيه" كانت عايزة شوية سمكره " بعد م الباب اتطربق ف حادثه صغيرة كده... كنت خبطت ف جرار..
المهم روحت اصلح العربيه عند سمكرى جنبنا..
هب انبوبة الاكسجين خلصت...
معلهش يا باشا نروح نملى الانبوبة..
امام الحاحه وافقت
حطينا الانبوبة الفاضيه ف شنطة العربيه اللى اتطربقت طبعا من الانبوبة
المهم وصلنا وغيرنا الانبوبة..
انا قلتله سوق انتى يا اسطا.. كنوع من ترييح الدماغ...لأن الانبوبة كانت حاجبه الرؤيه ف المرايا تماما.. وبعدين قلت شوية فزلكه" ما يمنعش"..
المهم الاسطى ابن... طلع ع الطريق وكانه اول مرة يسوق... وبنزين ع الآخر ويعدى م العربيه و يفادى التوك التوك ده... حاسب يا عم الله يخرب بيت.."مامتك"
انزل يا اسطا..
لا خلاص ياباشا.. حسيت انه نفسه يسوق .. قلت ياه اعمل الخير وما ترميهوش فى اى حته سيبه معاك
المهم بنزين ع الاآخر وسواقه غبيه وهب دوسنا ع الكلب..
ياريتنا موتناه ده احنا فعصنا نصه بس
انا قلنله الله يخرب بيت""باباك""
المهم مشينا حبتين كمان بالعربيه
وإذ العربيه ولعت
ولعت..آه والله العظيم ولعت
قعدنا نطفيها ونفصل السلوك .. طلع السبب ماس بسيط... حلينا المشكله
وقلتله ورحمه ابويا ماانت سايق تانى...
سقت انا شوية وهب
البنزين قطع
نعمل ايه.. مفيش معايا جركن...ولا فيه بنزينه قريبه..
فكرت اضربه بالشلوت..او اديله على قفاه..
بس قلت المسامح كريم..
قال ما تخافقش ياباشا..هروح اجيب عربيه م الورشه وارجع نسحب العربيه...قلتله غور ف ستين الف سلامه..
المهم ان ابن... ييجى ما جاش,,
جه واحد جارنا معرفه ... وحاول يتصرف... وقفنا موتسيكل وسحب منه شوية بنزين... دورنا العربيه .... وهب
الفلتر بتاع البنزين اتكسر الظاهر انه هو كسره وهو بيحط البنزين..
المهم العربيه كانت ممكن تولع تانى.. بطلت العربيه وخدناها زق لحد ما وصلنا الورشه..
اول ما شفت الاسطا... ايه ياريس ما جبتش العربيه ليه..
والله ياباشا كنت جاى حالا معلهش والله...
المهم سبت العربيه تتسمكر..
ورحت اصلى ركعتين على روح المرحوم

بس اتعلمت حاجه مهمه..
ان اى روح غاليه عند ربنا " سبحانه وتعالى " جدا...وكأن اللى حصلنا ده دروس ربنا بيعلمنا بيها شىء مهم جدا

دكتور ماجيك said...

بصراحة انا بكتب الكومنت وانا خايف بس يالله هقبل المخاطرة بس بجد مع انى بتحكى اللى حصلك فعلا الا ان طريقة عرضك حلوة
بس فى سؤال
ايه كمية (برهة)اللى استخدمتيها فى الموضوع دى؟؟

mesh2dra said...

السلام عليكم

اولا
مقدرتش اقرأ البوست ده وكفى
بصراحة المدونة كلها حلوة
تحياتي لك

ثانيا بقى
انا عندي ازمة نفسية من الكلاب
هما حادثتين حصلوا معايا ف حياتي

الاولى حصلت وانا صغيرة وكان كلب حيعضني.. بس بسم الله ماشاء الله عليا
صرخت صرخة خلت راجل يقفل الكبوت بتاع عربيته من كتر الخضة
وخليت امي الله يكرمها تعدي الشارع جرى وهى حامل عان تنقذني من فك المفترس - اصل انا كنت على الرصيف التاني

الحادثة التانية بقى
مكتوبة في بلوجتى بعنوان
" و.. كنت حتعض "
عشان الايام تشهد عليا وتبقى وصمة عار ملزقة في جبيني

انا واخدة موقف من الكلاب المجرمين العضاضين بس صعب عليا.. الله يرحمه بقى

سؤال على جمب طق في نافوخي حالا
هى الحيوانات حتتحاسب؟؟

كل سنة وانتى طيبة
عيد سعيد عليكي

Anonymous said...

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته ومغفرته.

عسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسل
أنا مش قادر أمسك نفسي من الضحك.
رغم كل البلاوي دي.....بس مش ممكن يكون ده تأثير الكلب وبس ده تقريبا أم الكلب أو أرملته دعت عليكي.

Anonymous said...

وانا مالي؟؟؟؟
يعني انا قريت الموضوع في بضع دقائق بس طلعت منه بسؤال؟؟؟؟

وانا مالي؟؟؟؟؟؟؟

هو اللك بقى حتى هنا وفي كل حتة؟؟؟
انا مالي؟؟؟؟؟؟؟؟ استفيد بده في ايه؟؟؟
انا مالي مع احترامي لكل اللي حصل بس انا مالي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ معلش عايز الكم دقيقة اللي ضاعوا في الموضوع ده وفي المدونة دي بشكل عام

وكمان ياريت تشيلي "ض" وانك فخورة بالعربي عربي ايه بس هو في عربي ولا ريحته هنا في المدونةدي تحياتي

د/اجدع بنوته said...

دكتور سيد هههههههههههههههههههههه

اللى يشوف مصايب غيره تهون عليه مصايبه والله

يلا الحمدلله انا طبعا امبارح نمت م 5 المغرب ولسه صاحيه دلوقت

قلت يكون عدى ع الحادثه اكتر م 24 ساعه لزيادة الاطمئنان

بس لما هى دى ارواح وربنا بيعاقبنا اومال الناس اللى عماله تتسبب ف موت ملايين البشر مبينزلش عليهم عقاب ربنا ليه بس

منور البوست وكل سنه وانت طيب

د/اجدع بنوته said...

دكتور ماجيك منور المدونه وميرسى ع المجامله ده .. وكمية البرهه ده .. لان فعلا انا حسيت انى بخبط الكلب بالتصوير البطىء

يعنى حسيت انه عدى وقت كتير لحد ماشيلته ومشيت كمان هههههههههههههههههه

فعلشان كده طلعت كمية البرهه دى

د/اجدع بنوته said...

مش قادره ف مدونتنا يامرحبا يامرحبا

شرف ليا انك تشرفى المدونه والاشرف والاشرف انك كمان تضيفى كومينت فيها

وانتى بالف خير وصحه وسلامه

بس سيبك انت كنتى ف الجانب الضعيف ف علاقتك بالكلاب

انا كنت ف الجانب الاقوى انا اللى سحقته

لوووووووووول

د/اجدع بنوته said...

اااااااااااااه بتضحك انت يانبيل

ماشىى اكيد ليك يوم برده

لا ده شكلو عيلة الكلب كلها دعت عليا والله

ربنا يستر

ميرسى يانبيل ع الكومينت

د/اجدع بنوته said...

اهلا بيك يامجهول .. منورنى

ع فكره انا مش م الناس اللى ماسكه المدونه علشان تحكى يومياتها العبقريه

وده اكيد واضح ليك ولغيرك م بقية بوستات المدونه

لكن انا اتصدمت م كمية الاحداث اللى حصلت ف اليوم فحبييت اعرضه مش اكتر

وبعدين ياعم خليها عليك م التفاهه ماليه الدنيا يعنى

مسابقة ملكة جمال البقر ولا موسوعة جينس واللى واخد اعلى رقم ف شرب البيبسى


وحد الله يعنى .. وان كان ع الكام دقيقه اللى خدتهم .. لا سورى اصدى

اللى ضيعتهم هباءا ف المدونه .. فانا اسفه ليك جدا

بجد يعنى واكيد انت دلوقت عرفت ان المدونه هنا ممنهاش فايده .. فبالتوفيق ليك ف الحجات اللى بتلاقى فيها فايده وربنا يباركلك ف وقتك يارب وينفعك بيه قادر ياكريم

اما عن الضاد وانى فخور بالعربيه .. والله انا افخر باللى انا عيزاه انشالله افخر بانى م عاشقى الجلاكسى .. انا حره

.. الدستور ادى لكل مواطن الحق ف التعبير عن اللى هو عايزه ف الوقت اللى هو عايزه ف المكان اللى هو عايزه طالما مبيأذيش غيره

ولسه الدستور مقاليش انه عين حد عليا وصى يقولى افخر بايه ومفخرش بايه


تحياتى ليك وكل سنه وانت طيب ومشرفنى بزيارتك

Dr.Mohammed Gohary said...

موضوع زي الفل
وكلام جميل كلام معقول
ما قدرش اقول حاجه عنووو الا
ان جعلنا م بين ايديهم سدا
والنبي ظبطي الايه
"وجعلنا من بين ايديهم سدا ومن خلفهم سدا"


هههههههههههههههههههههه
موضوع والله فوق الوصف

شكلنا هنبقااااا اصحاب لان اسلوبك في الكتابه عاجبني

تحياتي ونورتي مدونتي
ياريت تبقي تزورينا
لو محصلكيش حاجة من لعنة الكلب

فرنسا هانم said...

الى جميع الوحدات
الى القياده المركزيه والقياده العامه
تم تحديد مكان المتهمه الرئيسيه بموت الكلب
وجارى تتويق المكان
نرجو الدعم
المتهمه مسلحه
نرجو الدعم

كل عام وانتم بخير

alialmahroki said...

اولا كل سنة وانتي طيبة....وبجد انا فرحان لموت الكلب ابن ال...لاني بكره الكلاب كلها...اعتبريه كلب وراح...

مطرح ما ترسى....دقلها said...

ههههههههههههههههههه
صدمة من الضحك..

بالنسبة للتعليق المجهول .. اللى اسلوبه رائع.. بقوله:
المدونة مكان رائع اننا نكتب فيه اللى احنا عاوزينه..
على اعتبار ان اى مدونة بتبقى على مزاج صاحبها..
اللى ما بيشتغلش عند حد..

وليكى انتى بقى:
وأنا متأكد ان الباشا اللى كتب الكلام ده .. بيهزر معاكى..
هو بس عاوز يغيظك .. وتديله كلمتين باسلوبك الرشيق ده يا عاشقة الجالاكسى..
على فكرة الاسم ده هو كنية فريق ريال مدريد .. وأنا بشجع الميلان .. يبقى انتى خدتى الجانب المضاد ليا ..
وصدقينى اللى عملوا كدة خسروا كتير..
:P

وبعدين بطلوا بقى كتابة يومياتكو دى فى البلوجات..
احنا عاوزين نستفيد .. مش نضيع وقت ..
مليتوا البلد
:P

د/اجدع بنوته said...

هههههههههههههههههههه

لا الحمدلله محصليش حاجه يادكتور محمد

وميرسى ع المجامله

د/اجدع بنوته said...

فرنسا هانم معقول اول معرفتنا


عايزه تسيحيلى وتبلغى عن السلطات

ماشى ياستى

وانتى بخير

د/اجدع بنوته said...

صح ياعلى


اعتبره كلب وراح

د/اجدع بنوته said...

ههههههههههههههههههه ياكريمى

انا فعلا م عاشقى ريال مدريد برده

بس انت تؤمر


ماله الميلان زى الفل ده كفايه ان فنلته احمر ف ازرق


مش تقريبا احمر ف ازرق برده

ههههههههههههههههه