Sunday, February 10, 2008

الرفعه .. والمجد .. لمصــــر






























وى وى وى وى مــــصــــر وى وى وى وى
.
.
بصوا بقى .. لما نقول *الفراعنه يبقى تقف تسمعنا مااحنا المصريين ..
.
وبكل حماس .. جابولنا الكاس ست مرااات
.
.
ده احنا ولادنا الرجاله ع طول ف احسن حاله .. الروح الحلوه مابينهم يلا كلنا ندعيلهم
.
.
بالعربى كده مصر هى اللى بتكسب ع طول .. واهى مصر كسبتهم عملتها وكادتهم
.
.
والله وكسبنــــــــــــــــــا والكاس بقى نصيبنـــــــــــــــــــــــــا
.
.
وبلدنا بينا فرحانه بينا يانــــــــــــــــــاس
.
.
م العين ربنا يحرسنـــــــــــــــــــــــــــا
.
.
مصـــــــر .. مصـــــر .. مصـــــــر
.
.
الاسبوع ده بقى بالنسبالى كان اسبوع وطنى شديد الحساسيه
.
.
امبارح تم افتتاح اسبوع فتيات الجامعات الاول .. واختكم الزوغيره
.
.
اللى هو انا يعنى (( موشن بيحرك رموشه )) كنت م مراسلى مجله الجامعه
.
.
اللى بتغطى اخبار الحدث ...* اندعكنا شغل م الساعه 8 للساعه 2 واقفين ع رجلينا
.
.
بنصور وبناخد اراء الناس ف الحدث ..
.
.
مش هقولكم شعورى .. وربنا تقولش بحرر ميت غمر بعد مااحتلوها الصلبيين ف القرن السامغ عشر
.
.
كنت طالعه نازله بقى ف الاستاد كله تنطيط .. وانزل بهدومى ف التراااب
.
.
والناس القاعدين يقلولى هدومك متربه خالص .... بس هدوووووم ايه وده وقت هدووووم
.
.
انا بعمل حاجه لمصررررررررررررررر .....
.
.
ناهيك عن ان حضر الاحتفاليه هانى هلال وعلى مصيلحى ومحمد عوض تاج الدين ويحيى عبد المجيد
.
.
ومعرفش مين كده صفى الدين خربوش رئيس حاجه ف الشباب
.
.. وفؤاد سعد الدين .. ورؤساء جامعات مصر المحروسه كلها
.
.
الحدث كان مشرف جدا .. وطابور العرض كان يفرح وبدات الاحتفاليه بعزف السلام الوطنى
.
.
* 150 ولد م رجالة تربيه رياضيه الزقازيق شايلين اعلام وماشيين اسووووود
.
.
ووراهم افواج جامعات مصر كلها .. 19 جامعه .. سوهاج وبنى سويف والمنيا والفيوم
.
.
ومنوفيه وزقازيق والقاهره وعين شمس والمنصوره وحلوان وبنها وطنطا وغيره وغيره ..
.
.
ع انغام موسيقى وطنيه بقى وجم اتجمعوا ووقفوا ف ارض الملعب ... ياخراشى ع منظرهم
.
.
يافرحتك بولادك يامصرررررررر ...
.
.
ونزل بعدها كبارات المقصوره الرئيسيه .. ولعوا الشعله بقى اعلانا بان المهرجان بدأأ
.
.
وجه بنات تربيه رياضيه الزجازيج ف لوحات ماروعهاااااااااا
.
.
ماشاء الله عليهم وع ليقاتهم بتاع 2000 بنت ف الملعب بيعملوا عرض متماسك بطريقه
.
.
وبعدين جت مى كساب غنت اغنيتين .. سالونى مين هيا انا قلت دى صبيه النيل مكحلها وعيونها عسليه
.
.
وغنت ياوجع قلبى .. انا ف الوقت ده كنت تحت ف الملعب بقى معاها .. وانا بعشق الاغنيه دى
.
.
والعيال يمسكونى وانا اغنىىىىىىىىى واصقف هههههههه والاستاد كله ورايا والمقصوره الرئيسيه
.
.
وكل اللى واقفين معانا تعجبوا م انى حافظه الاغنيه كلها ازاى لمطربه الى حدا ما مش مشهوره اوى
.
.
وطبعا ممسكتش نفسى غير لما بقيت ف وشها ونتشتها صوره فيس تو فيس
.
.
ضحيت بالغالى والثمين ف سبيل انى اوصلها بالقرب ده يعنى ...
.
.
بغطى الحدث بقى هههههههههه ورجعنا بقى مركز المعلومات ودعم اتخاذ البتنجان (( القرار ))
.
.
ونزلنا الصور ع الكمبيوتر وكتبنا الاراء ع الكمبيوترز .. وروحنا بقى الساعه 4
.
.
وسبنا السنيور ماستر بتاع المجموعه هناك د/سمير زكى ومعاهم زميلنا العزيز نبيل
.
.
بيظبطوا بقية الحجات وروحوا تقريبا 8 بليل ياعينى .. ربنا يقويهم يارب
.
.
م الاخر بقى ... بجد تلات ساعات متواصله م القشعريره .. لا اعرف سببها
.
.
وجسم الواحد عمال يتنفض بجد ... يخربيت كده ياجدعااااااااااااان
.
.
ع حب مصر .. وكلمة مصر .. ومنظرنا لما بنتجمع ونبقى حاجه كبيره كده ومنظرها حلو
.
.
م الاخر ..... انا بعشق البلد دى واهل البلد دى ....
.
.
وكملت بقى النهارده بالبطوله .. انا كنت بتنطط ف البيت ورابطه علم مصر ع دماغى
.
.
هههههههههه ... قرد انطلق ف البيت .. وانا بتنطط جامد اوى خبطت ف النجفه هههه
.
.
ومره تانيه كنت هتحدف م البالكونه وانا باشاهد احتفالات الفوز بالبطوله ف مدينتنا الموقره لولولوى
.
.
بس انا كده اتأكدت م حاجه ... ان ع استعداد تام للاتحاق بجيش مصر
.
.
وان البلد دى لو جرالها حاجه .. انا روحى قدام الحاجه دى
.
.
وامى تقولى اتهدى ياهبله ... دى مصرررررررررر ياماما
.
.
كانت اللى خلفتك يعنى ... وخلفت ابويا كمان ياماماااا
.
.
انا بحبها .. بعشقها .. بدوب ف ترابها .. ف جوها ..
.
.
طبعا واضح م الكلام انى شويه وهقوم امسك القصافه وانزل الحدود احارب هههه
.
.
بس بجد انا بكلمكم بلا حدود وسايبه احساسى هو اللى بيكتب ..
.
.
انها روح اكتوبـــــــــــــــــــــــــــــــــر
.
.
ملحوظه
.
.
رؤساء الجامعات بتوعكم ياشباب .. كلهم ظرااف جدا بجد وكلهم بقوا يندهولى بالاسم
.
.
بجد ناس كووومل ماعدا اتنين بس كانوا راسمين نفسهم علينا .. والباقى بجد ولا اروع
.
.
وافواج الجامعات كلها دمهم خفيف جدا ومع انهم بنات بس ماشاء الله لا ينقصونى جدعنه
.
.
البنات المنايفه واضح انهم قويين جدا .. والطنطاويه برده .. والفيوم دمهم خفيف بزياده
.
.
وبنى سويف برده بيكلمونا ع اننا اصحابهم مش ناس ميعرفهمش اصل .. وحلووان جامديين
.
.
اندعكنا .. هذا مصطلح م مصطلحاتى الخاصه ويعنى ف العربيه ان احنا تعبنا
.
.
الفراعنه .. بعيد عن المشاعر الدينيه وان الفراعنه معرفش مالهم .. بس الكلمه ف موضعها
.
.
تعنى القوه واللى هيفضل المصرى بيها حتى وهو ف اضعف لحظاته
.
.
وف الاخر اسيبكم مع ... حب مصر ..
.
.
انا بحبك اوى يامصر .. بحبك بزياده .. بحبك بعنف .. بحبك اخر حاجه
.
.الرفعه والمجد لمصــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر

16 comments:

صوت من مصر said...

كده وابوه كده اول تعليق ده كرم من عند ربنا وياريت ندعى اننا ندخل كاس العالم ولو لمره تانى وانا عايش
مدونتك ولا اروع

د/اجدع بنوته said...

ياحبيبتى يامصر يامصر

فرحانه جدا ان اول كومنت يكون م مصر

وان شاء الله دايما مصر بينا

تبقى حاجه حلوه اوى

منور فور زى فيرست فيزت

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم
كوووووووورة كوتش مش عارف هي رايحة فين
معلش بقي هو دا المطصطلح اللي هناديكي بيه
ايه يا بنتي...اهدي شوية كدا عشان اعرف اتكلم
ايوة...هدوووووووووووووء
بس اتكلم بقي

ايه اسبوع فتيات الجامعات دا اللي كان في الجامعة اللي انا مش بحبها؟؟
اول مرة اسمع عنه
وبعدين هي الجامعة ناقصة فتيات ؟؟؟

صحيح ...اخبار ابو سارة ايه؟؟؟
فكرتيني بأيام جميلة الله لا يعودها تاني

سلام يا دوك

Anonymous said...

مصر مصر مصر مصر

Empress appy said...

لااااااا اسكتى بجد امال لو كنتى جيتى القاهرة بقى كنتى شوفتى ايه يا بنتىالبنات ولالاولد فى الشارع من وسط البلد وده المقر بتاعى اللى شوفت فيه الماتش وبعدين رحت لاصحابى الباقيين فى عباس العقاد ااااااااااااه يا ياسمين لو تشوفى جمال بنات مصر واولادها ورجالتها وستاتها كل الفئات والاعمار فى الشارع وفى البيوت من البلكونات يحدفوا شيكولاته ويلعوا صواريخ والبنات فىالشارع تزغرط وترقص ومقولكيش على بنات عباس العقاد ومدينة نصر فى الوقت ده ولا رسميات ولا كلاس ولا اى حاجه كله فى الشارع بيرقص والاقوى بقى انك متلاقيش حد بيضايق حد ولا حد بيتحرحش بحد والشرطه كانوا واقفين مبسوطين جدا وبيخلوا الناس فى جنب كبير ويسيبوا جنب صغير للعربيات تعدى علشان الطريق ومحدش برضه مضايق وكله بيقول مبروك لكله حتى الاطفال بيصورا بالموبيل ويرقصوا ويغنوا هى دى مصر بجد يا ياسمين صدقينى
اما عن الزقازيق يوم الجمعه وانا معديه من هناك شوفت الاعلان بتاعكوا بس مكنت اعرف عنه حاجه يالا ربنا يفرحنا ويفرحك دايما يا قرده يا صغيرة انتى

مروة الزارع said...

مبروووووووووووك لمصر يا عسل

walaa said...

مبروك لمصر يا سمسمه يارب
ونبقى دايما كده متقدمين يا رب
الف الف الف الف مبروك يا مصر
ولاء

"النجم القادم" said...

الف الف الف الف مبروووووووك لمصر
والله وعملوها الرجالة ورفعوا راس مصر بلدنا
تكملة الاغنيه عندى فى المدونة تعالى شوفى فرحة الاعبين بالصور مستنيك

د/اجدع بنوته said...

هههههههههههههه مقبوله ياحظابط

انا كوره كوتش .. طب كوره اديداس ماشى

د/اجدع بنوته said...

مصر مصر مصر

مصر بالتلاته

ياحماده

3ala asm masr said...

والله كلنا بنعشق ترابها

Desert cat said...

هو احنا ليه كلنا اكتشفنا فجأة إننا بنحبها انا كنت بقول لو البلد دى جرى لها حاجه محدش هيتحرك
بس بعد اللى شوفته فى الاحتفالات بجد بجد ولادها بخير
يارب دايما المجد لمصر

فتوح أبو المفاتيح said...

زيكا زيكا
تحيا زيكا
تحية كبيرة جدا من الطنطاوية لآل زيكا الكرام
أنا كنت هناك في اسبوع الفتيات

بس على فكرة الجامعة بتاعتكم حاجة خرااااافة

بس حاجة بصراحة
البنا بتوع الجامعة بتوعنا
اللي تبعي
نادي العلوم
بيقولوا إن الاستقبال كان
وحش خااااااااالص
وبيحبسوهم بليل
ومفيش خروجات
وكانوا مستنين ماما سوظي
ومجتش

بس عموما
السبو راااااائع جدا
وبصفتي رئيس نادي علوم جامعة طنطا
احييكمو اعطيكم ميدالية

الصبر مفتاح الفرج

ومحدش عارف الخير فين

د/اجدع بنوته said...

لا بس انا بعشقها اكتر ياهنوده

د/اجدع بنوته said...

صح ياقطتى ..

صح ياحنوون الواحد مبيحسش بمعزة اللى بيحبهم

غير اما يتعبوا او يقعوا ف محنه

او يحصلهم حاجه حلوه اوى فيفرحلهم اوى

د/اجدع بنوته said...

فتوووح يشرفنا ويسعدنا

انك تقول ع جامعتنا كده

ويلا شدوا حيلكم ونظمولنا اسبوع بقى ف طنطا