Thursday, November 29, 2007

خليــك رايق وانــت سايق




عمتم مساءا .. ويحك يارجل

كيف هو حال المجتمع التدوينى اليوم .. اهو بخير

اذن لتكن الحرب

بقالى كام يوم متغاظه جدا م الاحوال المروريه الشعبيه الزقازقويه
وف مثل هذا اليوم .. قررت انى اطلع كل اللى ف قلبى ليكم وانتو تحكموا بقى

لما اتعلمت السواقه تفضل والدى العزيز ناصحا

باتباع المبدأين الاتين

سمسمه يابنتى مش اى حد يحط رجلو ع التلات دواسات يبقى كده بقى سواق
السواقه ::فن وزوق واخلاق

عربيه ومسمار وربك هو الستار

خدى بالك م
التاكسيات :: اصل يابنتى التاكسى ده لو شاورلو زبون ف نص الشارع هيوقفلو وهوب هتلاقى نفسك لابسه فيه اكيد ..
السرفيسات :: السرفيس يابنتى ده افعى الطريق مبيحللوش المشى غير مره يمين مره شمال وهز ياوز
..
العربيات النص نقل والتريلات :: اصل دول مش عندهم حاجه يبكوا عليها ..
راكب نص طن حديد مش هامو اى حد ماشى ع الارض
..
اتوبيسات النقل العام :: اصل يابنتى الراجل بيبقى سايق الاتوبيس وعمال يلعن الحكومه
ويلعن كل اللى راكبين ملاكى ولما هيصدق يغرزك ف اى غرزه
..
التك تك :: لان ده يابنى شوية بلاستيك ع تلات عجلاات وفجأه تلاقيه ناططلك قدامك وهتلبسى يعنى هتلبسى
..
الناس اللى بتعدى :: اصل الناس دلوقت بقت بعدى م اى مكان وف اى وقت وتحت اى ظرو
..
يعنى علشان تسوق عزيزى المواطن يجب ان يكون لديك اربع عيون وتلات ودنات واستك
والصراحه انا م يوم مسقت لا شوفت زوق ولا فن ولا ادب ولا ايوتها اخلاق


خرجت م البيت النهارده وحطيت رجلى ف العربيه
وقلت ان اى حاجه هشوفها غلط ف الشارع هاجى اقلهالكم النهارده
واحد اتنين الكونتاكت فين .. وانطلقنا انطلقنا

الغلطه الاولى

مسكت الطريق السريع وعند اول مطب ولسه بنقول ياهادى .. الاقى واحد ربنا يبارك فيه واقف قدام المطب بمتر
يعنى الجاى واللى رايح لازم هيعدوا م نص المطب التانى وايه يعنى لما يقف الطريق والرايح يقف ف وش الجاى
وساعه لما يسلكوا الطريق تانى .. بس المهم ان ابن الباشا وقف ف المكان اللى هو عاوزه

الغلطه التانيه

ماشيه بقى والاقى واحده معديه م قدام اتويس .. اذ فجأة .. مش مثلا تستنى لما الاتوبيس يمشى وتعدى
او حتى تقف ع جنب تورينا انها هتعدى لا .. هى واحد اتنين لقيت ده قدامى اووك انا ماشيه هادى خالص لان ف منطقه سكنيه فل
بس مش اللى هو بينى وبين الاتوبيس متر وفجأه الاقى واحده قدامى .. لاتعليق طبعا انا معملتش حاجه الصراحه
هى اللى لحقت نفسها وجريت لان دى كده كده ياكنت اشيلها ياكنت اتقلب انا هههههههههه

الغلطه التالته

اللى يعرف الزجازيج يعنى عندنا كوبرى المحافظه الملف والمدخل دده بتاعو مساحه 3 متر بيكون يحتوى ع اربع عربيات ف الصف الواحد
ازاى دى بتحصل متسألنيش ربك اللى بيبارك .. المهم انا جنب الرصيف وبينى وبين اللى جنبى بتاع متر ونص بالظبط
وماشين تاتا تاتا لحد منخرج م عنق الزجاجه ده .. والاقى واحد محترم جدا ورايا كاسر عجلوو وجاى يتحشر ف المتر ونص
طب انت بأمانه يا متخلف ناوى تعمل ايه .. ماهو حاجه م الاتنين ياهتطلعنى فوق الرصيف
ياهتدخلنى جوا عربيتك ونلحم باذن الله ف بعض
طبعا لحقت نفسى واديتو كلكسات واشارات وطلعت ايدى قلتلو يرجع واول مالطريق مشى روحت طالعه
موسطنه المسافه اللى كانت موجوده ده بينى وبين اللى جنبى وخليت 30 سم الناحيه دى و30 ناحيه الرصيف وقلتلو تعالى انحشر براحتك بقى

الغلطه الرابعه

الاشاره بتقفل م هنا يامحترمين .. وتلاقى كل واحد فرحان بالكلكس بتاعو يدى كلكس .. طب يعنى بذكائك منك له
انت عارف ان الاشاره مقفوله .. الكلكس هيعملكم ايه غير انو هيدوش الناس اكتر ماهى مدوشه خلقه

الغلطه الخامسه
عندنا مقص مرورى عند كوبرى العبور يعنى طريق طولى وطريق عرض عاملين علامة زائد .. فل فل
الاشاره تقفل ع اللى بالعرض والطريق الطولى يشتغل والعربيات تمشى تلاقى الناس اللى بالعرض معديين
ههههههههههههههه يعنى الواحد ميفرحش اوى ان الاشاره هتفتح لان برده هيمشى يعدى ف الناس
الاشاره الطوليه تقفل والعربيات اللى بالعرض تمشى تلاقى الناسى تعدى بينهم برده
فانا تأكدت .. ان الاشاره دى الناس فاكره انها معموله للعربيات بس اخضر .. اخضر ع العربيات
احمد احمر ع العربيات .. لكن هما يعدوا وقت ماهما عايزين .. ماشى ياشعب

الغلطه الساته
فى صنيه ظريف كده ف شارع فلل الجامعه اللى اخرو مستشفى المبره
المفروض انا جايه م الحاره (أ) ده وعايزه الف الصنيه وادخل الشارع
والمحترم اللى قدامى جاى م الطريق قدامى ده دخل الطريق ازاى معرفش
وبدل ميلف الصنيه ياحضرات ويمشى ف حارتو المعاكسه
لا جاى واقف قدامى وعايز يمشى ف حارتى انا .. طيب عايز ايه يااخفيف ..
كلكسات وعايزنى ارجع ورا
وقفت طبعا مكانى ولا تعليق لحد مخليتو يلف الصنيه ويمشى ف المعاكس
وتخيلوا وبعد ملف الصنيه يقف قصادى يعمل بايدو كده .. يعنى يتكم الهم مليتوا البلد
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
والله انا الغلطانه انى منزلتلوش وعرفتوا ان ف حاجه اسمعها جاى ورايح الطريق مش معمول حارتين منظره يعنى
ويتك الهم انت واللى يتشددلك..
.
.
طبعا انا م بيتى للكليه بوصل ف نص ساعه

يعنى الخمس حجات دول حصلوا ف نص ساعه ... يعنى بمعدل غلطه كل 6 دقايق
..
مش ممكن لا ناس عارفه تسوق .. ولا ناس عارفه تعدى .. ولا عربيات عارفه تمشى

يعنى ثقافة المجتمع المروريه كله ف الارض ... بجد يعنى حرام

الناس دى محتاجه اللى يعرفها .. ان مفيش حاجه اسمها تقف بعد المطب بمتر
..
ولا حد يعدى م ضهر اتوبيس وهو مش كاشف الطريق
ولا عربيات الطريق كشفاه ..
ولا حد اسمو يمشى ف المعاكس ف نفس الحاره ..
طب يعنى انت المفتح والتخطيط هما العميا لما عملوا الطريق حارتين
..
وانتو ايه ظروفكم .. بتسوقوا بادب واخلاق واحترام

ولا بدراعكم بس علشان متعرفوش الصح م الغلط

ولا عارفين الصح م الغلط وبرده ماشين بدراعكم
يبقى ع الله السلامه وخساره والف خساره
ولا اشتريتوا دماغكم ومبتسقوش اصلا

بجد احنا محتاجين العقيد احمد عاصم .. بدل ميطلع قبل ماتش الاهلى والزمالك
ويقول طريق معرفش مين نقل ع المحور والقادم م فين يروح فين
محتاجينو ينظم دورات تعليميه بجد للناس ازاى تسوق وازاى تعدى

لان حال الشارع المرورى دلوقت لا بقى يعجب عدو ولا حبيب

وع فكره انا بقيت بفكر جديا انى احول ع دراعى انا كمان
لان كده مش هينفع الادب والاخلاق
اعصاب الواحد مش هتستحمل

وخليك رايق وانت سايق
وم قلبى بدعيلكم توصلوا بالسلامه

العقيد سمسمه عاصم ..

ادارة مكافحة الاختناق والشغب المرورى

5 comments:

dr_modymodak said...

هههههههههههههههههههههه

تعليقي الاول علي باباكي....من كتر النصايح دي كنتي رديتي عليه ما تيجي تسوق بدالي يا بابا


تعليقي التاني.........خدي بالك من نفسك وسوق علي مهلك ترجع سليم لاهلك

والنقل الثقيل يلزم اليمين وصاحبتكم السلامه

ههههههههههههه

بالمناسبه احمدي ربنا عايزه تكرهي نفسك بجد جربي تكربي ميكروباص يا نهار عرق هههههه انا مش بحقد انا بحسد بس

خلي بالك من نفسك

د/اجدع بنوته said...

والله انا بقيت بفكر جيدا انى اتبرع بالعربيه لصالح ضحايا حوداث السيارات واركب الميكروباصات باحترامى لان كده فعلا الواحد اعصابو مش هتستحمل
اشترى دماغى وارتاااح

تحياتى مودى

Unknown said...

للاسف انا من الناس اللي بيتبلطج عليهم :(
بمشي محترم وبحاول امشي سليم وباخد فوق دماغي
بس البديل صعب
الواحد مبقاش حتى عارف يركب تاكسي
ولما تيجي تسوق تلاقي كل اللي سايقين سايقين الهبل على الشيطنه وانت يادوبك سايق علبة كبرين على اربع كاوتشات
و في الاخر
لا حل الا الحل
ان ربنا يحل وسطهم جميعا
حل دائم وابدي ويستبدل بيهم ناس تعرف ربنا وتعرف ان السواقه زوق

د/اجدع بنوته said...

لااااا انا مبيتبلطجش عليا

انامسمحش بكده .. لا هو تقريبا بيطبلطج

بس انا بنصب ع نفسى وبشتغلها

بس انا خلاص بدات اسوق الهبل قبل مسوق العربيه اصلا

ومذ البارحه ولليوم ولبعد غدا

وان غدا لناظره قريب

وخليك رايق وانت سايق

mady elsaher said...

سمسمه مدونتك جامده وموضوعك شيق انا بقيت عضو في الموقع واضطريت اني اكتب مدونه مع اني مليش فيها عشان اكتبلك الكومنت
انا حاولت كتيير التزم بقواعد المرور معرفتش واكتشفت انو مش انا لوحدي
بس انا هضيف على كلامك حاجه بسيطه من وجهة نظري
طالما مش هلتزم بانظمة المرور يبقى اكيد هكون رايق وده عنوان مدونتك
لان الانظمه المصريه بترفع الضغط وبتعلي الحراره الجو حر ومش ناقصه الحكايه
انا كتبت موضوع ياريت تدخلي تشوفيه وقوليلي رايك tesb7y 3la 5er ya masr