تحديـــــــــــث
الجواب بسيط هتلاقيه في اي كتاب عقيدة كتاب القدر باب أفعال العباد.."الانسان مخير يختار الصواب أو
الخطأ ..الطاعة أو المعصية..كل الطرق امامه بكل حرية..ودا له شواهد كتير في القرآن بس مش هطول واكتبها
..من الكلام دا الانسان مخير لكن في نفس الوقت..ارادته واختياراته لا تخرج ابدا عما اختاره الله بعمله
وارادته لانه أدرى به ويعلم سلفا ماذا سيختار..زي مثلا ولله المثل الاعلى الاب بيدي ابنه جنيه
وهو عارف تماما انه هيجيب بيه شيبسي ..الواد ممكن يجيب أي حاجة..بس الاب عارف ابنه كويس..
ولله المثل الاعلى ربنا عارف الانسان احسن منه فعارف كل اختياراته وتحركاته سلفا لذلك فارادته وعلمه مقدمة..
وبالتالي الانسان من النقطة دي مسير..حطي الاتنين على بعض يبقى الانسان "مسير ومخير في نفس الوقت"..
...........................................................
قال الله تعالى انا هديناه السبيل اما شاكرا واما كفوروقال الله تعالى ونفس وما سواها فالهمها فجورها وتقواها
قد افلح من زكاها وقد خاب من دساها .. في امو حنا مخيرين فيها وفي امور لايعني الانسان يختار شي معبن
لأن له اختياراً وله مشيئة، فهو مخير من هذه الحيثية؛ لأن الله أعطاه عقلاً وإرادة ومشيئة وفعلاً،
وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ [ يونس الآية 99]
لقد رفض الله أن يكرة الناس على الايمان و كان هذا فى امكانة و لكنة اراد للأنسان ان يكون حرآ مختارآ ,
يختار الأيمان او الكفر كما يشاء لكن ممكن يحصل مفاجاه انت مش مختارها او اشياء انت مجبر عليها كيوم ميلادك
او وفاتك و مرضك باختصار اللي تعرفه انت مخير فيه اللي ما تعرفه (الغيب) انت مجبر عليه
المكتوب مكتوب ..!!
الانسان ’مسير وغير ’مخير
الانسان ’مسير وفقا لسيناريو ربانى
ف اروع مسرحيه .. لحياه البشر
كلنا شخوص فيها .. ولكن م البراعه
اننا جميعا نجسد جميع مشاهدها
فانا ااكل واشرب وانام وامشى
وانت كذلك ..
انا الابنه والام والصديقه والزميله والطالبه
وانت كذلك .. باستثناء حرف الهاء م كل كلمه
حتى الصفات الانسانيه بقبحها وبجمالها
فانا الطيبه والشريره
وانت ايضا الطيب والوحش
ولكن ايضا الانسان ’مخير
كم م مره .. وضعتك حبكة السناريو
ف نقطه بين طريقين .. وتركت لعقلك البشرى الصغير
وقلبك البشرى الاصغر .. ونفسك الانسانيه الغروره
فرصة اتخاذ القرار ..
حقيقة .. ما اروعها لحظه .. ان كنت لم تدرك روعتها
فانت لم تدرك روعة الحياه بعد ..!!
تخيل لو كنا نعمل طبقا للسيناريو بحذافيره
نسير ع الطريق المكتوب .. ولا مجال لنقطه بين طريقين
حتما سنشعر بالملل .. سنشعر بالكسل .. سنشعر بخيبة الامل
ماهو كله مكتوب ..!! هنشتغل ليه .. هنتعلم ليه ..
ولكن الخالق عز وجل .. منحك حق الاختيار
ولتعلم .. ان ماستختاره .. كان مختار لك منذ البدايه
يالله .. سبحانك ربــــــــــى
تذهب انت بفكرك وتصول وتجول .. ماذا اختار
علمى ولا ادبى .. وتلجأ لخبرات م سبقوك
وما تلبث .. ان تلجأ للاوبشن
الاوبشن الربانى لمعرفة الغيب ...
تفشل ف اتخاذ قرار مصيرى لحياتك
فتلجأ للخالق .. تصلى صلاة الاستخاره
للاطلاع ع النص .. السيناريو الربانى
تصحى الصبح .. محلمتش بحاجه
لتوهم نفسك .. بانه طالما محلمتش بحاجه يبقى خير
وتختار .. انت تختار .. ما هو بالاساس مختار لك
تفشل .. واصلا مكتوبلك الفشل
تنجح .. واصلا مكتوبلك النجاح
يالله .. اصل لنفس النتيجه
الانسان ’مسير غير ’مخير
.. والكافر .. انسان اختار له الخالق عز وجل
جهنم وبئس المصير .. ولكن لو اراده اكثر الناس ايمانا
لكــان
فلماذا لم يرده مؤمنا .. ولماذا المؤمن لم يرده كافر
اديان سماويه ورسل تدعو الى الله ..
لنصير مؤمنين او غيره
عابدين جدا او بدرجات مختلفه
ان كنت تصلى الفروض الخمس فقط
فهذا ما هو مكتوب لك ..
وان كنت ستصلى غدا الفروض الخمسه والسنه
فهذا ايضا مكتوب لك
وان كنت غدا لن تصلى الفجر .. سهوا
فهذا ايضا مكتوب لك
ان كنت كافر وستؤمن .. فهذا مكتوب لك
وان كنت كافر ولن تؤمن .. فهذا ايضا مكتوب لك
يادماغــــــى
سبحانك يالله .. سبحانك يالله
سبحانك يالله .. سبحانك يالله
عقل بشرى .. يظن نفسه الاعلى ذكاءا
والاقدر معرفة .. ولما لا
وهو م اكتشف الذره والجنين والفيروس
واخترع الطائره والكمبيوتر
بس .. لو عرف .. ان ده كله مكتوبله م الاساس
كان عرف مدى ضئالته قدام الخالق وعظمته
ولكانت انكسرت نزعة الغرور الانسانيه
ولكن .. كل مجازى بعمله ؟؟
انهى عمل .. اللى مكتوبلى وهعمله
والا اللى هيوهيئلى انى انا بختاره وبعمله
كالعاده ..
اعجز عن التفكير
وجيم اوفر
واصل لنهاية الافق الكونى المسموح فيه بالتفكير
وانتهى بـــ
اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله
سبحان الله .. ولا حول ولا قوة الا بالله
.. ادخل هذه الدائره الفكريه والتى اسميها
بـ م شىء وف شىء والى العدم..
افكر ف دائرة المجهول ..
اعلم انها اخطر دائرة قد تجد نفسك فيها يوما
فيا .. الى الجنون .. او الى شىء اخر
ولكن انا ادخلها ..
عندما اشعر بفوران نفسى البشريه
عندما يعلن عقلى البشرى العصيان ويظن انه اقترب م القمه
عندما ينزع غرورى البشرى .. سلامى النفسى
ادخلها .. لاخرج منها مطمئنه كما كنت
مسيطره ع نفسى البشريه .. ملجمه عقلى صح ..
واحمد الله .. انى اعرف حدود هذه الدائره المغلقه
وهى .. انه عندما يعجز عقلى عن التفسير
هذه هى النهايه .. والتى يجب ان ارجع منهااا فورا
وانتهى كما قلت
بـ اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله
سبحان الله ولا حول ولا قوة الا بالله
سؤال للمناقشه ؟؟
هل دخلت الدايره ده ؟؟ ولا بتبعد عن الشر وبتغنيله ؟؟
الانسان ’مسير وغير ’مخير
الانسان ’مسير وفقا لسيناريو ربانى
ف اروع مسرحيه .. لحياه البشر
كلنا شخوص فيها .. ولكن م البراعه
اننا جميعا نجسد جميع مشاهدها
فانا ااكل واشرب وانام وامشى
وانت كذلك ..
انا الابنه والام والصديقه والزميله والطالبه
وانت كذلك .. باستثناء حرف الهاء م كل كلمه
حتى الصفات الانسانيه بقبحها وبجمالها
فانا الطيبه والشريره
وانت ايضا الطيب والوحش
ولكن ايضا الانسان ’مخير
كم م مره .. وضعتك حبكة السناريو
ف نقطه بين طريقين .. وتركت لعقلك البشرى الصغير
وقلبك البشرى الاصغر .. ونفسك الانسانيه الغروره
فرصة اتخاذ القرار ..
حقيقة .. ما اروعها لحظه .. ان كنت لم تدرك روعتها
فانت لم تدرك روعة الحياه بعد ..!!
تخيل لو كنا نعمل طبقا للسيناريو بحذافيره
نسير ع الطريق المكتوب .. ولا مجال لنقطه بين طريقين
حتما سنشعر بالملل .. سنشعر بالكسل .. سنشعر بخيبة الامل
ماهو كله مكتوب ..!! هنشتغل ليه .. هنتعلم ليه ..
ولكن الخالق عز وجل .. منحك حق الاختيار
ولتعلم .. ان ماستختاره .. كان مختار لك منذ البدايه
يالله .. سبحانك ربــــــــــى
تذهب انت بفكرك وتصول وتجول .. ماذا اختار
علمى ولا ادبى .. وتلجأ لخبرات م سبقوك
وما تلبث .. ان تلجأ للاوبشن
الاوبشن الربانى لمعرفة الغيب ...
تفشل ف اتخاذ قرار مصيرى لحياتك
فتلجأ للخالق .. تصلى صلاة الاستخاره
للاطلاع ع النص .. السيناريو الربانى
تصحى الصبح .. محلمتش بحاجه
لتوهم نفسك .. بانه طالما محلمتش بحاجه يبقى خير
وتختار .. انت تختار .. ما هو بالاساس مختار لك
تفشل .. واصلا مكتوبلك الفشل
تنجح .. واصلا مكتوبلك النجاح
يالله .. اصل لنفس النتيجه
الانسان ’مسير غير ’مخير
.. والكافر .. انسان اختار له الخالق عز وجل
جهنم وبئس المصير .. ولكن لو اراده اكثر الناس ايمانا
لكــان
فلماذا لم يرده مؤمنا .. ولماذا المؤمن لم يرده كافر
اديان سماويه ورسل تدعو الى الله ..
لنصير مؤمنين او غيره
عابدين جدا او بدرجات مختلفه
ان كنت تصلى الفروض الخمس فقط
فهذا ما هو مكتوب لك ..
وان كنت ستصلى غدا الفروض الخمسه والسنه
فهذا ايضا مكتوب لك
وان كنت غدا لن تصلى الفجر .. سهوا
فهذا ايضا مكتوب لك
ان كنت كافر وستؤمن .. فهذا مكتوب لك
وان كنت كافر ولن تؤمن .. فهذا ايضا مكتوب لك
يادماغــــــى
سبحانك يالله .. سبحانك يالله
سبحانك يالله .. سبحانك يالله
عقل بشرى .. يظن نفسه الاعلى ذكاءا
والاقدر معرفة .. ولما لا
وهو م اكتشف الذره والجنين والفيروس
واخترع الطائره والكمبيوتر
بس .. لو عرف .. ان ده كله مكتوبله م الاساس
كان عرف مدى ضئالته قدام الخالق وعظمته
ولكانت انكسرت نزعة الغرور الانسانيه
ولكن .. كل مجازى بعمله ؟؟
انهى عمل .. اللى مكتوبلى وهعمله
والا اللى هيوهيئلى انى انا بختاره وبعمله
كالعاده ..
اعجز عن التفكير
وجيم اوفر
واصل لنهاية الافق الكونى المسموح فيه بالتفكير
وانتهى بـــ
اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله
سبحان الله .. ولا حول ولا قوة الا بالله
.. ادخل هذه الدائره الفكريه والتى اسميها
بـ م شىء وف شىء والى العدم..
افكر ف دائرة المجهول ..
اعلم انها اخطر دائرة قد تجد نفسك فيها يوما
فيا .. الى الجنون .. او الى شىء اخر
ولكن انا ادخلها ..
عندما اشعر بفوران نفسى البشريه
عندما يعلن عقلى البشرى العصيان ويظن انه اقترب م القمه
عندما ينزع غرورى البشرى .. سلامى النفسى
ادخلها .. لاخرج منها مطمئنه كما كنت
مسيطره ع نفسى البشريه .. ملجمه عقلى صح ..
واحمد الله .. انى اعرف حدود هذه الدائره المغلقه
وهى .. انه عندما يعجز عقلى عن التفسير
هذه هى النهايه .. والتى يجب ان ارجع منهااا فورا
وانتهى كما قلت
بـ اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله
سبحان الله ولا حول ولا قوة الا بالله
سؤال للمناقشه ؟؟
هل دخلت الدايره ده ؟؟ ولا بتبعد عن الشر وبتغنيله ؟؟
ولا بتعتبرها دائره محظور الاقتراب منها اصلا ؟؟
يااااااااااااااااااااه
ReplyDeleteياريتني كنت بعتلك الميل من زمان يا اجدع بنوته
الانسان يا حبيبتي مخير فى تسيره
يعني انتي مخيره تمشي يمين ولا شمال و لو اخترتي المين تبقى مسيره بكل مافيه من عراقيل و مشاكل و عواقب و جزاءاتو منح
و هكذا بالنسبة للطريق التاني
فهمتي حاجه؟؟؟
انا بقول ان الانسان مخير فى تسييره
سلام و حمدا لله على سلامتك
انا جواها دلوقتي
ReplyDelete---
على فكره انتي بتسألي اكترم ا بتجاوبي
ولما بتقفي - عند ليفل قليل اوي - بتقولي كفايه العيب ف دماغي
وبتطلعي مطمئنه وبالشهداتين
--
عل الأقل اقري فى عقيده التوحيد والقدريه .. او أبرحي فى كتب التصوف ممكن توصلي لمعرفه نفسك وبالتالي لمعرفه ربنا
------
في النهايه أشهد ان لاإله إلا الله
وأشهد ان محمد رسول الله
حلو وبسيط الطرح
وحمد الله عل السلامه م الغيبه الطويله دي
يارب الأومتحانات تكون خلصت على خير
سلامات
كل ميسر لما خـُلق له
ReplyDeleteبس لينا حق الإختيار
الموضوع ده جه عالجرح
ReplyDeleteاصل بعد امتحان الشرعي ده
الواحد عاوز اي حاجة تصبره
عموما احيانا بفكر فيها بس ببطل على طول
مالهاش لازمة الواحد يتعب دماغه ف التفكير ف حاجات هتضر اكتر ما هتنفع
و بهنيك عالعربي بتاعك
مع ان في غلطه املائية
بس يللا سماح
هاااابي ريترن سمسمه
ReplyDeleteوالوجه الفلسفي الجديد
الدايره دي ياما بدخل فيها
بس غالبا دلوأتي إلي حد ما باول امنع نفسي م التفكير الكتير
دخله اجازه ويجعله عامر
زمان لما كنت صغير كنت بفكر فيها كتير
ReplyDeleteوبخرج منها لدوائر اكبر واوسع
الا ان وصلت لحقيقه مفادها
اد ما عليك
ودع التوفيق لله
تحياتى
سبحان الله انا لسه كاتب الكلام دا في رد لواحد علق عندي المهم..الجواب بسيط هتلاقيه في اي كتاب عقيدة كتاب القدر باب أفعال العباد..
ReplyDelete"الانسان مخير يختار الصواب أو الخطأ ..الطاعة أو المعصية..كل الطرق امامه بكل حرية..ودا له شواهد كتير في القرآن بس مش هطول واكتبها..من الكلام دا الانسان مخير لكن في نفس الوقت..ارادته واختياراته لا تخرج ابدا عما اختاره الله بعمله وارادته لانه أدرى به ويعلم سلفا ماذا سيختار..زي مثلا ولله المثل الاعلى الاب بيدي ابنه جنيه وهو عارف تماما انه هيجيب بيه شيبسي ..الواد ممكن يجيب أي حاجة..بس الاب عارف ابنه كويس..ولله المثل الاعلى ربنا عارف الانسان احسن منه فعارف كل اختياراته وتحركاته سلفا لذلك فارادته وعلمه مقدمة..وبالتالي الانسان من النقطة دي مسير..حطي الاتنين على بعض يبقى الانسان "مسير ومخير في نفس الوقت"..
ان بي : اتمنى الكلام في العقيدة صحيح عادي نتناقش ونفكر ..جميل..لكن باب القدر بالذات مفهوش لعب ياريت تنبهي على الزوار بلاش نقول راي لو مكنش مبني على علم مسبق..
تحياتي لاختيار الموضوع .. نقطة رائعة :)
الاول حمدلله على سلامتك يا اجدع بنوته
ReplyDeleteبعد كده اقولك رأيى اكيد الانسان مخير فى جزء كبير من افعاله والا مكنش ربنا هيحسبه عن اخطائه ويثيبه عن افعاله الخيره وده لان الله عادل لا يجوز ان يحاسب العبد على فعل لم يختاره العبد
وقد ميز العلامه بن رشد بين عالمين وهم
عالم الاراده البشري وفيها الانسان مخير عن افعاله وعالم الظروف والعوائق الخارجيه وفيها الانسان مصير
والحقيقه انا بميل للرأى ده ان الانسان له مطلق الحريه فى اختيار تصرفاته وافعاله الا ما يعوق اختياره من ظروف خارجيه
وشكرا
السلام عليكم
ReplyDeleteحمد الله على سلامتك والله زمان
الحمد لله على نعمة الاسلام
تدوينة مميزة
ما تغيبيش بقى
السلام عليكم
ReplyDeleteاولا حمد لله على السلامة بعد الغيبة الطويلة قوي دي
بالنسبة لموضوع الجبر والاختيار فده موضوع قديم قوي ظهر في بدايات الاسلام بعد فترة الصحابة وظهر فيه تلات مدارس اساسية
الاولى بتاعة جهم بن صفوان وبتقول ان الانسان مسير مش مخير.. واستند على حديث الرسول الكريم اللي بيقول في نهايته "رفعت الاقلام وجفت الصحف".
التانية مدرسة المعتزلة بتاعة واصل بن عطاء ومدرسة الاشعرية ودول بيقول ان الانسان مخير . وحجتمه بسيطة ان ربنا عادل وعلشان هو عادل مش ممكن يحاسب الناس على حاجات هو فرضها عليهم.. فالحساب يقتدي الاختيار.. حتى يكون الثواب والعقاب عادل.
المدرسة التالتة بقى هي بتاعة محمد عبدة ودي بقى اللي بتقول بنظرية اسبقية العلم الإلهي، وهو نفس المعني اللي انتي ذكرتيه. فهو بيقول ان الانسان مخير علشان ربنا عادل وبيحاسبة على اختياره لكن ربنا يعلم منذ الازل ان هذا الانسان سيختار هذا الطريق ولذا كتبه له
ورأي محمد عبده بصراحة هو اكتر رأي مقنع، لان ربنا مش ينفع يدخل واحد النار او الجنة بسبب حاجات هو فارضها عليه والانسان برضه مش مخير قوي في كل شيء
انا زمان كانت دماغي هتنفجر من الموضوع ده لما كنت بدرسه.. وفي النهاية قررت انساه..هههههه
وعلى فكرة فيه اسئلة تاني من نفس النوع قررت انساها زي مثلا: ايه هو مفهوم الابدية. يعني بعد يوم القيام فيه ناس تدخل النار وناس تدخل الجنة للابد.. بس الابد ده قد ايه مليون سنة .. 100 مليون سنة.. تريليون سنة.. وبعدين؟
سؤال تاني: بعد السموات فيه ايه.. يعني ايه هي حدود الكون.. وفين اخره .. وبعد الاخر ده فيه ايه؟؟
كفاية كدة علشان انتي فكرتيني بحاجات ملهاش حل
هههههههه
تحياتي
الله عليكي
ReplyDeleteفعلا الانسان مسير في اشياء و مخير في اشياء
ففعل لخير اختيار و الشر ايضا اختيار
امما القدر فلا نملك منه شيء
اسلوبك رائع اختي
تقبلي مروري
بصي انا عاوز اقول لك على حاجه .. صعب قوي تلاقي انسان مادخلش الدايرة دي لأن طبيعة العقل البشري في الأساس طبيعة ثائرةوترفض الأفكار الجاهزة .. ولو حد كان مقتنع انه عمره مادخل الدايره دي ولو من بعيد يبقي مابيفكرش أصلا ومابيسمحش لنفسه انه يفكر وده الخوف عليه من الوقوع أكتر من الشخص اللي بيسمح لنفسه انه يخرج عن الحدود المألوفة
ReplyDeleteلكن انا عاوز اقول لك على حاجه .. مش دايما الفلسفة بتبقي منجده .. هي مشكلتها انك بتسأليها سؤال تجاوبك بعشرة اصعب واصعب ..
المهم .. انا مش عاوز اتكلم عن الموضوع اللي انتي طرحتيه لانه طويل جدا وواسع قوي فصعب اناقشه في كومينت ثم اني أعتقد ان المشكله اللي بتطرحيها هي مش في التسيير ولا التخيير بس ، واعتقد انك بتتكلمي في الشكل العام للتفكير وهل ينفع يكون ليه حدود واللا لا وطبيعة العقل البشري هل هي قاصره فعلا واللا لا
تحياتي على الموضوع الرائع الذي لا يعيبه إلا اختلاط بعض الأفكار
وحشتنى شقاوتك يا بنت الأيه انتى
ReplyDeleteوحشتنى دماغك اللى بتتفلحس وتمخمخ وتطلع بالدرر الحلوة
البوست تحفة فى طرقته ومحتواه
ومنهجك فى التفكير والحفاظ على دربه ماشاء الله عليها
ربنا يباركلى فيكى
وانتى عارفة غلاوتك عندى
================
مش ناوية تزورى أقاربك فى فيصل
نفسى اشوفك واتعرف بيكى
يا سوسة انتى
سلام يا اجدع بنوتة
هبة
والله العظيم ليكي وحشه
ReplyDeleteاصل انا كنت بادخل على مدونتك الاقيكي عامله مواضيع طبيه وحوارات دكاتره .. وانا لا افقه اي شيء في الطب غير البنادول والفوار بتاع الحموضه
بس المره دي لقيتك راجعه ومنزله موضوع في صميم الصميم
وايوان ياستي .. دخلت الدايره دي واتسحلت فيها بطريقه يالهووووووي
كنت هاشد شعري وكتاب الله
لكن بعدها وصلت لحاجه بسيطه قوي
حاجه هي روح الدين الاسلامي
اسلام يعني تسليم بمشيئة الله مع العمل على الاصلاح والتقويم .. الاصلاح من الفرد والمجتمع .. والتقويم بما يتفق مع النهج السليم الفطري وباسلوب ارشاد بسيط
زي مانتي اتكلمتي ببساطه كده في الموضوع اللي كتبتيه
ليكي وحشه والله يا داكتوره .. وكان نفسي تنوري قاهرة المعز وتيجي يوم الجمعه .. لكن بما ان الحوار فيه رخصة سواقه وشنطة اسعافات وقانون المرور الجديد .. يبقى ربنا يوفقك ويسترها على اللي يعدي من قدامك وانتي سايقه التوك توك
سلاموووووووووز
انا بردو اللى كتاباتى ضربشمسااوية يادكتورة
ReplyDeleteاومال انتى اية بقى
اروح انادى كساب واقولوا انى بتسرقى تفكيرة بقى
هاة اروح ...
ههههههههههههههههههه
لا بجد كلام زى العسل من واحد اعسل بجد
يابنتى بجد مفتقداكى جدا
ووحشانى جدا جدا
كل ما اجى مش بلاقى جديد
نورتينى
اوعى تطنشينا كدة تاانى
بييس
بسم الله ما شاء الله عليكي ان قريت الموضوع اكتر من مره وكلى مره بكتشف فيه جديد بس فيه ساعات حاجات بتوه مني بس موضوع جاااااااااااااااااامد قوي وبحيكي عليه وبالفعل الانسان مسير وممكن نقول انه له حق الاختيار بس بعد المشوره ومن هنا هنقول المشوره بتكون من ربنا وبالتالي ممكن نقول برضه مسير ومش هنختلف كتييييييير واتمني منك انك تزوريني في مدونتي
ReplyDeleteالبوست بجد جامد يا ياسمين
ReplyDeleteبس تفتكرى لو حبينا مش ندخل الدايرة دى اصلا هنقدر انا علطول ادخل فيها بس بحاول مش اطول واخرج ساعات احس ان التفكير مش بيوصلنى لحاجه واسئل اسئله مش بلاقى ليها رد
وانا مقتنعه ان كل مسير لما خلق له
تقبلى مرورى
موضوع مهم ومحير وبيدفع الانسان للتفكير
ReplyDeleteهتخلى الواحد يقعد يفكر ويعصر دماغه
بس بجد احييك انك تطرقتى للموضوع ده
قال الله تعالى انا هديناه السبيل اما شاكرا واما كفور
ReplyDeleteوقال الله تعالى ونفس وما سواها فالهمها فجورها وتقواها قد افلح من زكاها وقد خاب من دساها
في امو حنا مخيرين فيها وفي امور لا
يعني
الانسان يختار شي معبن لأن له اختياراً وله مشيئة، فهو مخير من هذه الحيثية؛ لأن الله أعطاه عقلاً وإرادة ومشيئة وفعلاً،
وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ [ يونس الآية 99]
لقد رفض الله أن يكرة الناس على الايمان و كان هذا فى امكانة و لكنة اراد للأنسان ان يكون حرآ مختارآ , يختار الأيمان او الكفر كما يشاء
لكن ممكن يحصل مفاجاه انت مش مختارها
او اشياء انت مجبر عليها كيوم ميلادك او وفاتك و مرضك
باختصار اللي تعرفه انت مخير فيه اللي ما تعرفه (الغيب) انت مجبر عليه
موضوع فلسفي وعمل رفرش لدماغي شكرن لك
رايي مش معاكي قوي
ReplyDeleteالانسان لا مخير ولا مسير مية في المية
لانه لو مسير يبقى من الظلم ربنا يحاسبه على اخطاء مش بايده يتجنبها
ولو مخير دة بيلغي دور القدر والغيب
انما الانسان ميسر
" فسنيسره لليسرى "
حسب كل واحد واستعداده لقبول فكرة
الشر او الخير
واحنا عيال كانوا بيقولولنا ان الانسان بيختار طريقه
وكان بيبقى نفسنا قوي لو نختار طريق الخير
دة عشان فطرتنا نقية
بعدين المسالة ممكن تتغير
والطريق اللي حنختاره
بارادتنا الحرة
هو اللي حنمشى فيه
يااامرحبا يااامرحبا
ReplyDeleteاخيرا رجعت ياباشا
منووورة والله
اما بالنسبة لتعليقي بقى
فالقوم اسلفوا واجادوا وبينوا
وبنتفق بالخصوووص مع
mero
لاني تقريبا كنت هقول مثال مشابه
ربنا يكرمك وتخرجي من الدايرة على خير
:D
على فكرة اسلوبك حلو اوى
ReplyDeleteوشيق
جدااااااااااااااا
غصب عنك تكملى وكمان تعييدية كذا مرة مسيرين فعلا
بس اكييد احنا اللى بنختارررر
فكرتينى بزمان وانا صغيرة
دومتى مبدعة
ياااااااااااا حمد لله على السلامة ياسمسمة
ReplyDeleteبجد ليكى وحشة باسلوبك المميز والجميل ده
وبوست رائع فى الفكرة والعرض والامثلة
وقولتى كلام جوا كل واحد فينا بجد
ربنا يرزقنا الرضا والصبر على قضاءه وقدره
والعمل بما نعلم وقت ماينفع
تسلمى يادوك على كلامك المميز
دخلت فيها كتييييير بس ماحاولتش اوصل لنهاية ليها كنت على طول برجع لبدايتها و اخرج منها جرى ..موضوع معقد و ماعتقدش ان العقل البشرى ممكن يستوعبة و لو فضل يفر لية هايوصل لطريق مسدود و لطريق غلط
ReplyDeleteانا فكرت فى الموضوع ده كتير زمان
ReplyDeleteبس فى الاخر لقيت ان الانسان فى بعض الاشياء مخير وفى اشياء اخرى مسير
يعنى مثلا الولاده والتنفس
فى حاجات تانيه مخير فيها زى الدين ونوع الاكل وحاجات كتير جدا
بس عموما ربك له فى ذلك حكم
ولازم يكون عند كل واحد مننا يقين وايمان ان الحاجه اللى حصلتله دلوقت احسن من حاجات كتير كانت ممكن تحصله لولا ستر ربنا
لو راى ابن ادم المستقبل لاختار الواقع
كفااااااااااااااااااااارة
ReplyDeleteاتاخرتى اوى كده ليه
بس مش مشكله
بركه انك جيتى بالزلامه
والبوست جااااااااااااااااااااااااامد
طحياطى
بدون الدخول مره اخرى فيما كنت مخيرا ام مسيرا
ReplyDeleteام انا مسير ولكن يظهر لي اني مخير
او اني مخير ولكن بشكل لا اشعر به انا مسير
فهمي دوامه فعلا
اختاااااااااااااري ما ترينه مناسبا لك وما تحلمين به
وحاولي تحقيقه
على الاقل لو وصلتي فانت اخترتي ما تريدين
ولو لا قدر الله لم تصلي فانت قد حاولتي
واعتبري ان ما تريدين هو ما انت مسيره من اجله
تحياتي
الدائرة دى دخلتها قبل كدة كتير
ReplyDeleteبس لما عرفت انى بفكر فى المجهول و بما انه مجهول هيبقى استحالة اعرفه
و فعلاً كنت ببقى على وشك الجنون لما بخش الدائرة دى ..
احنا بندخل منطقة مش بتاعتنا و علشان كدة بنتوه فيها
ولا ايه ؟
صباح الفل
ReplyDeleteمسير ومخير
الاتنين
عارفة انا درست فلسفة ثانوية عامة ودرست مدارس مختلفة فيها آراء حول كون الانسان مسير من مخير.. أكتر حد عجبني كان الشيخ محمد عبده
الوسطية
ابقي اتفقي نتقابل سوياً سوا سوا بإذن الله
عشان عايزة أشوفك متخيلاكِ اللي في الصورة بتاعة البروفايل
عسل
:)
صباحك فل
بسم الله ااما شاء الله
ReplyDeleteأسقراط بعث من جديد أم انك ستكونين فريقا غير المعتزله والأشاعره وغيرهم ممن تكلم فى الاختيار والتسيير لكن على أغلب الأوضاع انا متف معاكى
تحيـــــاتى
المصـــــــــرى
عودا احمدا ياسمسم
ReplyDeleteويارب تكونى وفقتى فى الامتحانات
بس هو فيه سؤال هو حرف النون مش موجود ليه؟
يعنى" من" حرف جر ماينفعش تكون من غير نون
وايضا "فى"حرف جر ماينفعش تكون من غير ياء
نيجى بقى على الموضوع المهم اللى انتى بتتكلمى عنه
انا شايفة ان الانسان مخير فى حاجات ومسير فى حاجات تانية
يعنى مش معقول ارمى نفسى فى النيل واقول ما ربنا اللى عايز كده ده انا كده ابقى بستعبط يعنى
لكن من ماتوا حينما غرقت بهم العبارة ده بجد مكتوب لهم الموت غرقا يعنى فى الحالة دى كانوا مسيرين
اما كونى ارمى نفسى فى النيل او لا انا كده مخيرة
موضوع شيق اوي و اظن كلا واحد دار جواه التساؤلات دي
ReplyDeleteانا مقتنعةأن أحنا مخيرين و مسيرين بنفس الوقت
موضوع جميل و حمد لله على سلامتك
حمد الله على السلامه
ReplyDeleteشوفى بندخل ونخرج منها
مش بنوصل لحل لان احنا مهما بلغ بينا العقل فهو اقل كتير من احنا نوصل للنقطه نستريح عندها بحل يرضينا
الانسان مخير ولا مسير؟؟؟؟
انتى جيبتى من الاخر كله مكتوب
سواء حسينا احنا مخيرين او مسيرين
كله مكتوووووووووووب
تحياتى لكى
ياه من زمان نفسى اقولك انى متبع بس للاسف ؟
ReplyDeleteعموما عجبنى الكلام وحسيت كانه فعلا انا من ينطق بالكلمات من على لسانه لكنك خطفانه كلنا ؟
تسلم الايادى واسف جدا على التاخير
اسجل اعتراض قوى على هذا البوست
ReplyDeleteواسبقية العلم الالهي بما يكون لا تعنى القهر وإلا كان هذا الاله يرتكب اسؤ التمثليات والمسرحيات الهزلية حين يرسل انبياءه ليجاهدوا ويكافحوا ويصارعوا من اجل دعوة الكافرين الى الايمان
بينما كان يمكنه ببساطه ان يوجه نبيه نحو هؤلاء الذين سيؤمنون ولا يدعه يذهب مجهوده هباء في دعوة قوم لا يؤمنون لان الله كتب عليهم ذلك
الوست عبارة عن سياحة خاطئة في التأمل في ملكوت الله
الله الذي قال كل نفس بما كسبت رهينة
ووضع الاسباب لتؤدي الى النتائج
فليس في تفاعل الاسباب اي قهر على حصول النتيجة بل هو العلم المسبق لمن يأتي السبب بأن النتيجة ستكون كذا
ولا شك ان علم الله بتفاعل الاسباب ونتائجها اشد يقينا من علم طبيب في معمل كميائي
ولا يسمى شئ من ذلك .تسيير
لقد وصلتي بتفكيرك الى لا شئ ..لذلك لم تجدي سوى اعلان شهادة الاسلام واظنك اعلنتيها باختيارك كطوق نجاة من هذه الحيرة الفكرية لتجدي شئ من الراحة الخادعة لانه وطبقا للموضوع فإنك كنتي مسيرة في ذلك فالله كتب عليكي ان تفعليه وهذا يعني انه ليس لكي فضل تستحقي عليه ثواب ولا عقاب ..كما ان من كفر وجحد لم يكن امامه من سبيل غير ان يفعل ما كتب عليه قبل ان يفعله وهذا القول يعني ان الثواب والعقاب اذن فكرة عبئية وان كان حقيقة فهو لشئ هزلي
نستغفر الله العلي العظيم ونتوب إليه
ان الله الذي جعل لعبده مشيئة الايمان او الكفر :من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر فأن الانسان حتى يملك هذه المشيئة يجب ان يكون حرا مخيرا في افعاله جميعها
واخيرا
توبي الى الله واعلمي ان الله هو العدل لا يعذب انسان بشئ لم يقعله بارادة حره واختيار خال من الاكراه
زائرى العزيز
ReplyDeleteاستاذى الباحث عن الحقيقه
مبدئيا كده
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مش هرد ع حضرتك ف الكلام اللى حضرتك قولته
انا هرد ع حضرتك ف شك بسيط جالى م وسط الكلام
ربنا ادانى عقل علشان افكر
ولو الدايره دى ممنوع ندخل فيها
او ربنا شايف انها ممكن تضر بعباده الضعفا
بتهيالى كان جه امر سماوى او نبوى بمنع التفكير فيها
فانا شايفه ان تفكيرى ده لا حرام ولا هو والعياذ بالله اكتر م كده
انا كل مره بدخل فيها الدايره دى بخرج والحمدلله اكتر ايمان
وبهدى نفسيا
لكن توبى الى الله دى .. بصراحه مش عارفه موقعها م الاعراب
اما انى انتهيت للشهاده كرد فعل طبيى وعلشان انجى دماغى م جنون محتوم او كفر
لا .. الحمدلله انا بنتهى للشهاده باقتناع تام والحمدلله
انا بفكر .. علشان مابقاش مسلمه موحده
لكونى اتولدت مسلمه موحده
لاب وام مسلمين موحدين
انا مسلمه موحده لان عقلى وقلبى
سلموا بكده
تحياتى
لطيف جدا ردك يامفروسه
ReplyDeleteنفس رد ام بيسالها ابنها
ماما احنا جينا ازاى
قالتله ربنا كان عايزينا نيجى فجينا
....
عارفه ان كلامى زى كلام الولد
ملوش اجابه فعلا
بس لطيف ردك برده
وميرسيى ع سؤالك
شاجى
ReplyDeleteبقف عند الليفل اللى مينفعش افكر بعديه
تحياتى
فرى كيلر ياغاليه
ReplyDeleteيارب تكونى كويسه
وترجعى مصر بالسلامه
وانتى اشتريتى دماغك وزى الفل
بهدوء
ReplyDeleteالحمدلله انى مدرستش فلسفه بصراحه
دماغى كان بقى ورقة شفاف
اوكي
ReplyDeleteموضوع التسيير والتخيير ده كبير اوي وكتير بيخطر على بالي
وهنا انا مقتنعة بحاجتين
اولا التسليم بالقدر وعلم الله المطلق لما كان ويكون وسيكون
ثانيا التسليم بان ربنا وضعنا على طريق الحياة ووضع علامات ارشادية على اليمين والشمال واحنا اللي بنختار
واحشاني مواضيعك اوي .. بلاش تغيبي تاني كدة
أولا .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ReplyDeleteيمكن في الأساس أن جاي أشكرك على السؤال وإنك لسه فاكره بتوع طب طنطا الغلابه اللي بينطحنوا في الباطنه والأطفال
بجد أنا سعدت جدا لرؤية تعليقك عندي
نييجي بقه لموضوعك
"انا الابنه والام والصديقه والزميله والطالبه
وانت كذلك .. باستثناء حرف الهاء م كل كلمه"
معاكي .. بس أنا هبقى الأم إزاي؟؟؟؟؟؟
ههههههههههههههههههههههههههههه
"وتختار .. انت تختار .. ما هو بالاساس مختار لك
تفشل .. واصلا مكتوبلك الفشل"
جمله زي العسل وخصوصا انك كتبتيها قبل النجاح .. ضحكتني جدا
موضوع مخير ولا مسير ده .. محير فعلا
ولكن فيه حديث لخص الموضوع ده
"" إنما الأعمال بالنيات ""
لو دورنا هنلاقي إن عمل الانسان مقدر له ولكن الإنسان في نفس الوقت مخير
يعني ربنا مسيرني في العمل ومخيرني في النيه
أخيرا بقه .. دعواتك لأن الباطنه هتقضي عليا .. إدعى نخلصها على خير
سلام الله عليك
بلو وويف
ReplyDeleteونعم بالله
ميرو
ReplyDeleteالمثال اللى قدمته رائع جدا بصراحه
جزاك الله خير
بحبك يامصر
ReplyDeleteدرست فلسفه طبعا .. واضح جدا
شكرا ع المشاركه
نونو
ReplyDeleteالحمدلله الف مره
الله يسلمك
فى حب مصر
ReplyDeleteبصراحه .. وفيت وكفيت وشكرا جدا
ع عرض التلات مدارس
لانى للاسف مبقراش ومحاولتش اقرى
ف الكاتيجورى ده م الامور ..
اما بقى عن بقية الاسئله التانيه
فـ دى الحمدلله عمرى ماجيت جنبهم
وباذن الله يارب مااجيش
عاشقة الجنه
ReplyDeleteانا معاكى جدا ف ان فعل الخير اختيار
وفعل الشر اختيار
لان الاتنين بيعتمدوا ع انسانيتنا
انا بالطبيعه اللى تملى عليا اعمل شر
ولا خير
بس دى نقطه غير مخير ام مسيير
شكرا ع المشاركه
درش
ReplyDeleteلا ف ناس مدخلتهاش
تقبلت تحياتك وانا معاك ان فعلا ف
تداخل ولخبطه ف الافكار
بس ده طبيعى لانى بتكلم عن مجهول
تقبل تحياتى
دوبا ياغاليه
ReplyDeleteربنا يخليكى .. وباذن الله
هشوفك ف اقرب فرصه
احمد سووو العزيز
ReplyDeleteشكرا ربنا يخليك
اسلام يعنى تسليم بمشيئة الله
رائعه الجمله دى
ايه الكلام الكبير ده ..
دعاء يامواجهات
ReplyDeleteبيــــس
سلطان الغرام
ReplyDeleteلا بصراحه .. انا بدات اقتنع انه مخير
الى حد كبييير
حنين القلب
ReplyDeleteشكرا جدا ع رأيك
اهو ده عيبه
ReplyDeleteشكرا جدا للزياره
انا سمعت ان كان ف اجتماع مدونى بورسعيد
وسمك وحجات جامده كده ... لووووووول
ابو اعصار
ReplyDeleteردك بصراحه م الردود فعلا ... الاكثر م رائعه
جزاك الله خيرا
مصطفى السيد سمير
ReplyDeleteانا مقولتش انه مخير ولا مسير
انا كنت بفكر بين الاتنين
وابدا بده واوصل ان التانى
النجمه الصامده
ReplyDeleteرد ميرو م الردود اللى هيتم ارفاقها ف تحديث البوست
فعلا رائع
نونو
ReplyDeleteلا موش مسيرين ف كل حاجه
مخيرين ف حجات برده
ابقى تابعى التحديث
اخر العنقود ياحبيبتى
ReplyDeleteالله يخليكى
يارب يرزقنا جميعا
Sou بطيارتها الورق
ReplyDeleteمعاكى حق طبعا
عايش ولكن
ReplyDeleteانا اتفق مع رايك
مدرسة الفشله بنات
ReplyDeleteواصغر مدونه ف الوسط التدوينى
انتى حتة سكره والله
دمعاتى
ReplyDeleteشكرا ع المشاركه
صح يانضال
ReplyDeleteبس مش بتاعتنا اوى يعنى
مروه جمعه
ReplyDeleteتانى حد يقولى الشيخ محمد عبده
شكلى هبدا اقرى فلسفه والامر لله م قبل وم بعد
المصرى
ReplyDeleteسقراط مين بس
شكرا ع المشاركه اللطيفه
موناليزا
ReplyDeleteانا بكتب كده اختصارا للوقت يعنى
فى = ف ... من = م
احدى سمات الايقاع السريع للعصر الحالى
وشكرا ع المشاركه
اريج .. منوره
ReplyDeleteمتفقه مع رايك
رحييييل
ReplyDeleteونعم بالله
صوت م مصر
ReplyDeleteالله يسلمك
يونيك
ReplyDeleteمشاركتك ليها معنى ووصلى
وان شاء الله مفيش تأخير تانى
فلافيووووو
ReplyDeleteربنا يوفقكم ف الامتحانات يارب
يعنى دى الجمله اللى مسكت فيها اوى
هههههههههههههههههههههه
اه تصدق كتبتها قبل النجاح
فال زى الفل عليكم وعلينا